موضوع: "آیت الله بهجت"

گناه و خستگی

#خسته_نشو_هیچ_وقت

حضرت #آیت_الله_بهجت:

هیچوقت از #توبه خسته نشوید
آیاهر بار که لباست ??? کثیف میشود
آن را نمیشویی؟
گناه هم این چنین است
باید پشت سر هم استغفار کرد
تا گناهان پاک شود.

أستَغفِرُ اللّهَ رَبّی‌وأتُوبُ إلَیه

توصیه آیت الله بهجت برای کمک رسانی به فقرا

? توصیه جالب آیت‌الله بهجت(ره):

? چه خوب است که در هر شهری، هياتي (جمعی)، اعانه‌ها و کمک‌های مردمی را جمع‌آوری کنند و شبانه به فقرا و محرومین شهر برسانند و نگویند که چه کسی داده است. چیزی نمی‌گذرد که گویی همۀ اهل شهر، غنی هستند.

♨️ در محضر بهجت،ج1،ص45

خاک کفش زوّار

?حضرت آیت الله مصباح یزدی نقل می‌کردند:

?یکی از دوستان خادم افتخاری حضرت معصومه (علیهاالسلام) بود. ایشان می‌گفت حدود ۲۰-۳۰ سال قبل، یک پیرمرد روحانی ساده‌ای می‌آمد اینجا کفشداری کفشش را می‌داد و حرم مشرف می‌شد. آن وقت‌ها هنوز همه‌ خیابان‌ها آسفالت نبود، کوچه‌ها هم خاکی بود.

ادامه »

 بابا! از میان انگشتان آقا می‌بینم

​ حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: 

وقتی به تراجم علمای سلف مراجعه کنیم، می‌بینیم که افراد بسیاری در میان آنها بوده‌اند که صاحب کرامات و معنویات بوده‌اند؛ هم در علمیات صاحب کرامت بوده‌اند و هم در عملیات و عبودیت. جمع بین این دو نیز کرامت است!

شخصی پسر نابینایش را نزد مرحوم شیخ جعفر شوشتری[۱] برده بود که به‌جهت استشفای او سوره‌ی حمد بخواند. ایشان فرموده بود: «ما جوان‌ها هنوز حال و نَفَس پیرها را نداریم، به نزد پدرم بروید».

وی نزد پدر ایشان رفته بود و ایشان هم دست روی چشم بچه گذاشته و مشغول خواندن سوره‌ی حمد شده بود، مقداری که خوانده بود بچه گفته بود: بابا! از میان انگشتان آقا می‌بینم. وقتی که حمد تمام شده بود، همه جا و همه چیز را کاملاً دیده بود!

[۱] عالم بزرگ، شیخ جعفر شرف‌الدین‌بن‌محمدباقر (حدوداً ۱۲۵۰ـ ۱۳۳۵ه.ق.)، صاحب تألیفات متعدد از جمله کتاب «الخصائص‌الحسینیة».

? در محضر بهجت، ج١، ص١٧

چرا بعضی‌ها آسوده‌تر از ما زندگی می‌کنند و کمتر رنج می‌کشند؟

​? پاسخ آیت‌الله بهجت(ره) به یک شبهه فراگیر(۲)

? آیت_الله_العظمی_بهجت(ره):

?فقرا در کمبودها و فقر و ناداری باید صبر و شکیبایی داشته باشند و بدانند که آنها هم از نعمت‌های دیگری برخوردارند که اغنیا برخوردار نیستند. 

?ثروتمندان بلاها و ابتلائات و گرفتاری‌هایی دارند که مستضعفان و محرومان ندارند. طاووس را می‌بینی، پایش را هم ببین!

?خوبی و خوشیِ عیش، تنها به زیادی وسایل راحتی نیست؛ راحتی درونی و رفاه و خوشی و آرامش دل، به داشتن وسایل رفاه و راحتی نیست، بلکه چه‌بسا وسایل رفاه، اسباب نگرانی و ناراحتی و اضطراب درونی را فراهم کنند.

?در کلمات امیرالمؤمنین(ع) آمده است: «أَلْمَصائِبُ بِالسوِیةِ مَقْسُومَةٌ بَینَ الْبَرِیةِ» (الدعوات، ص۲۸۸) گرفتاری‌ها به‌صورت مساوی و یکسان میان مردم تقسیم شده است. 

?در محضر بهجت، ج۱، ص۶۸، نکته۹۹