حکمت مسح پا

به نظر مي رسد که شستن پاها منطقي تر باشد ، مسح کردن چه فائده اي دارد غير از اينکه پاهاي کثيف و خاک آلود و عرق آلود را متعفن تر مي کند؟

لازم است بدانيم که براي مسح کردن ، لازم است محل مسح ، خالي از هر گونه مانعي باشد ضمن آنکه استحباب شستن پاها بعد از مسح نيز حکمت هاي بهداشتي وضو را کامل مي کند.

اما نکته اساسي که بايستي مد نظر قرار بگيرد آن است که، وضو نيز مانند نماز از عبادات است. در تعبديات ، عمل بر اساس اراده و دستور خدا منطقي است، نه بر اساس قياس هاي ظاهري و مادي. از اين که بگذريم بايد توجه داشته باشيم که وضو يک عمل عبادي است و حکمت هاي حاکم بر اعمال عبادي بيشتر تعبدي است و خصوصا در احکام تعبدي نبايستي هميشه دنبال حکمت هاي مادي گشت. در حکمت مسح پا رواياتي آمده است. در روايتي نقل شده است که حکمت اينکه فقط برخي از اعضا براي وضو شسته يا مسح مي شود آن است که در هنگام حضور در پيشگاه الهي اين اعضا وجوارح معمولا بدون پوشش است و عموما با همين اعضا معصيت الهي مي شود لذا با شستشوي مادي و معنوي اين اعضا در قالب وضو , اين اعضائي که ابزار معصيت بوده اند و در حال نماز در مقابل خداوند به صورت ظاهر و بدون پوشش قرار گرفته اند شستشو مي دهيم تا تمريني باشد براي اينکه درک کنيم هميشه در محضر الهي هستيم وهمه اعضا ما در محضر خدا بايستي پاک باشند. پاها را مسح مي کنيم به خاطر اينکه به وسيله اين پاها در مسير خلاف رضاي الهي قدم برداشته ايم. با مسح پاها به نوعي از قدم در راه خلاف گذاشتن توبه مي نماييم. از اين رو امام صادق عليه السلام مي فرمايد : بنده به مسح پا امر شده است به خاطر اينکه با اين پاها در مسير گناه حرکت نموده است. سایت معتبر پرسمان

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
نظر خود را نسبت به این وبلاگ اعلام نمائید.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.