موضوع: "دعای مکارم الاخلاق"

مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(6)

فراز بعدی دعای مکارم الاخلاق:

20. تبديل حسد به مودت و بدگماني به اطمينان
- معني حسد؛
- نحوه پرهيز از حسد؛
- منشأ حسد به امام سجاد (ع):
1- مقامات معنوي؛
2- محبوبيت امام (ع).
- اصلاح بد گماني؛
- مفهوم بد گماني:
گمان بد از حالات رواني و انديشه هاي دروني انسان است. موقعي كه برخي اشخاص با رفتار ناشايست، خود را در شرايط سوء ظن قرار مي دهند، قهراً براي ديگران بدبيني و بدگماني پديد مي آيد.

ادامه »

مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(5)

 فراز بعدی دعای مکارم اخلاق:

12.مكارم و محاسن اخلاقي
- مقصود از معالي اخلاق؛
- تقدم مكارم اخلاقي بر محاسن اخلاقي؛
- تأثير مكارم اخلاق بر زندگي دنيوي؛
- كرامت بجا و نابجا؛
- مصونيت از فخر فروشي:
از جمله صفات بسيار مذموم در آيين اسلام «خود برتر بيني» و مباهات نمودن به مردم است. امام علي (ع) فرمودند: «دو چيز است كه مردم را به مسير هلاكت سوق مي دهد: ترس از فقر و تهيدستي و فخر فروشي به مردم.)

ادامه »

مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(4)

فراز بعدی دعای مکارم اخلاق:

8.غنا و وسعت رزق
الف) ضرورت تلاش براي تأمين نياز؛
- درجات فقر و غنا؛
- فقر ممدوج و فقر مذموم؛
- غناي ممدوح و مذموم.
ب) وسعت رزق:
پرهيز از تنگ گرفتن رزق خانواده براي افراد متمكن: در روايات اولياي گرامي اسلام تأكيد شده است كه افراد متمكن در زندگي خانواده خود سختگيري ننمايند. پيغمبر اكرم فرمودند: كسي كه وسعت مالي دارد و داراي تمكن است ولي بر خانواده خود سخت بگيرد و آنان را از زندگي مرفه محروم دارد از ما نيست و به ما بستگي ندارد. حضرت رضا (ع) مي فرمايد: بر صاحبان نعمت واجب است كه بر خانواده خود توسعه دهند و به زندگي آنان گشايش بخشند.
- بي اعتنايي به اموال ثروتمندان: خداوند در قرآن فرموده است: (چشمان خود را به اموال و زينت هاي دنيوي كه به كفار اعطا نموده ايم مگشاي كه اين ثروت و سرمايه را به منظور آزمايش و امتحانشان داده ايم، و رزق و روزي پروردگارت بمراتب بهتر و عالي تر است و همواره باقي و برقرار خواهد بود.) پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: كسي كه چشم خود را براي نگاه كردن به اموال و ثروت ديگران بگشايد، اندوهش طولاني خواهد بود و غيظ و غضبش هرگز شفا مي يابد.

ادامه »

مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(3)

فراز بعدی دعای مکارم اخلاق:

4.بهترين نيت
- اهميت نيت؛
- نيت پليد در عبادت:
نيت پليد در عبادت همان ريا است. يعني نيت آلوده و پليد در عبادت همانند بندگي رياكاران است. كسي كه بخواهد عبادت صحيح انجام دهد بايد عبادت را براي خدا و بر قصد قربت به عمل آورد؛ اما ممكن است يك نفر براي جلب توجه مردم و نفوذ در افكار آنان و براي اينكه مردم درباره او بگويند مرد خوبي است. عبادت كند.

5.بهترين عمل
- ملاك خوب بودن عمل؛

ادامه »

مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(2)

فراز بعدی دعای مکارم اخلاق:

2.درخواست ايمان كامل
- جايگاه عمل در ماهيت ايمان؛
- تفاوت ايمان و اسلام؛
- انگيزه اسلام ظاهري؛
- تفاوت هاي مؤمن و منافق؛
- چرايي ضرورت تسليم مطلق در برابر خدا؛
- روايات در باب ايمان كامل؛
- راه نيل به ايمان كامل؛
- برخورداري از چهار معرفت:

ادامه »
1 2