چرا خواص از دستور خداوند در غدیر خم #تبعیت نکردند؟

✅با وجود همه مدارک و اسناد مسلم تاریخی که در منابع دسته اول اهل سنت وجود دارد، با وجود تاکید شدید و صریح خداوند در #منصوب نمودن امیرالمومنان، و علیرغم تاکیدات واضح پیامبر اسلام، چرا بلافاصله پس از #ارتحال ایشان، خواص(ابوبکر، عمر، انصار و مهاجر) از دستور الهی #تبعیت نکردند؟

✅طبیعتا نمیتوان گفت همگی فراموش کردند، از طرفی بسیاری از اصحاب نظیر سلمان،ابوذر، طلحه و زیبر… با انتخاب ابوبکر #مخالفت کرده و در خانه علی(ع) تجمع نمودند.

✅دلایل سیاسی و اجتماعی زیادی در عدم #تبعیت خواص میتوان برشمرد، اما در اینجا بهتر است از بُعد روانشناختی به #شخصیت خواص پرداخت.

✅بدون شک یکی از دلایل عدم تبعیت از دستور خداوند، #حسادت سران به قریش و انصار به جوان ۳۳ ساله ای بود که در مدح و منزلت او آیات فراوانی نازل شده بود. امير المؤمنين عليه السلام، #حسادت ديگران را سبب دور شدن خلافت از خودش مي داند، چگونه قومتان شما را از اين مقام [يعنى خلافت] باز داشتند، در حالى كه، از ديگران سزاوارتر بدان بوديد چنين پاسخ دادند که آنها نسبت به ایشان #حسادت داشتند. خطبه ۱۶۲ نهج البلاغه دلیل دیگر را باید در #كينه قريش از كشته شدن پهلوانانشان توسط امير المؤمنين عليه السلام جستجو کرد.

✅ابن طاوس از پدرش نقل مي كند كه گفت : به امام سجاد عرض كردم : چرا قريش علي عليه السلام را دوست نداشت ؟ فرمود : چون سران آنان را به #جهنم فرستاد و براي بازماندگانشان جز عار وننگ چيزي باقي نگذاشت. تاريخ مدينة دمشق ، ج 42 ، ص 290 .

✅علي عليه السلام مي گويد:  از رسول خدا(ص) پرسيدم: چرا گريه مي كني ؟ فرمود : كينه هايي در سينه ها حبس شده اند كه پس از رفتن من سرباز خواهند نمود. عرض كردم : آيا دين من سالم خواهد ماند؟ فرمود: آري دينت سالم مي ماند. المعجم الكبير،ج11 ، ص60

✅اساسا در عرصه #سیاست بررسی شخصیت و بُعد روانشاختی خواص بسیار اهمیت دارد، همانگونه که در ماجرای فتنه سال ۸۸ رهبر انقلاب نیز ریشه برخی از مخالفتها را در #کینه شخصی افراد از نظام به دلیل کنار ماندن از پست و مقام یا شنیدن پاسخ منفی میدانستند.

#علیرضا_زادبر https://t.me/joinchat/AAAAADvV7pY_b_pIaHwEmg

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
نظر خود را نسبت به این وبلاگ اعلام نمائید.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.