موضوع: "احادیث"

امام سجاد علیه السلام و غیبت امام زمان (عج)

 امام سجاد علیه السلام

 كسى كه درغيبت قائم ما بر موالات  و دوستی ما  پايدار باشد، خداى تعالى اجر هزار شهيد از شهداى بدر و احد به وى عطا فرمايد. 

منبع : کتاب کمال الدین و تمام النعمه ، ج 1، ب 31

امام سجاد و دعای مومن

 امام سجاد عليه السلام:

المؤمِنُ مِن دُعائِهِ عَلي ثَلاثٍ: إِمّا أن يُدَّخَرَ لَهُ، و إمّا أن يُعجِّلَ لهُ و إمّا أن يَدْفَعُ عنهُ بلاءً يُريدُ أن يُصيبَهُ

دعاهاي مؤمن بر سه گونه است: يا براي او ذخيره مي شود و يا سريعاً اجابت مي شود و يا به واسطة آن دعا، بلائي كه قرار بود به او رسد از او برطرف مي گردد.

تحف العقول ص 280

توصیه امام جواد علیه السلام

​✍امام جواد علیه السلام میفرمایند:
?اگر در زندگی می خواهی کاری رو انجام بدی ولی قبل از اینکه آن کار به نتیجه برسه اون رو به همه گفتی ، آن کار را فاسد کرده ای.
?ما خیلی از اوقات تصمیم می گیریم یک کاری رو انجام بدهیم بعضی از این کارها طبعاً دشمنانی دارد. یک عده دوست ندارند این کارها انجام بشود، کار خوبی است اما حسادت و دشمنی شان اجازه نمی دهد شما این کار رو انجام بدهید. 
?قبل از اینکه این کار به نتیجه برسد اگر اون رو بیان کردی اجازه نمی دهند به تو این کار رو به انجام برسانی. 
?گاهی اوقات هم دشمنی نداری اما خودت بعد از یک مدت پشیمان میشوی و می گویی این کار رو نمی خواهم انجام بدهم، 

به همه هم گفتی و حالا هم باید پاسخگوی همه باشی. 
?گاهی هم هست که پشیمان هم نمیشوی، دشمنی هم نداری اما مقدر نیست که این کار را انجام بدهی، یعنی تقدیر الهی نیست.
?خلاصه اگر قبل از اینکه کاری به انجام برسد آن را بیان کردی برای تو گرفتاری درست می شود.

اسیر شیطان

حضرت موسی (علیه‌السلام) در جایی نشسته بود، ناگاه ابلیس که کلاهی رنگارنگ بر سر داشت نزد موسی آمد.وقتی که نزدیک شد، کلاه خود را برداشت و مؤدبانه نزد موسی (علیه‌السلام) ایستاد.

موسی (علیه‌السلام) گفت: تو کیستی؟ ابلیس گفت: من ابلیس هستم!

موسی (علیه‌السلام) گفت: آیا تو ابلیس هستی؟ خدا تو را از ما و دیگران دور گرداند! ابلیس گفت: من آمده‌ام به خاطر مقامی که در پیشگاه خدا داری، بر تو سلام کنم!

موسی (علیه‌السلام) گفت: این کلاه چیست که بر سر داری؟ ابلیس گفت: با رنگ‌ها و زرق و برق‌های این کلاه، دل انسان‌ها را می‌ربایم. موسی (علیه‌السلام) گفت: به من از گناهی خبر ده که اگر انسان آن را انجام دهد، تو بر او چیره می‌شوی و هر جا که بخواهی، او را می‌کشی.

ابلیس گفت: اذا اعجبته نفسه و استکثر عمله، و استصغر فی عیبه ذنبه؛

سه گناه است که اگر انسان گرفتار آن بشود، من بر او چیره می‌گردم:

1- هنگامی‌که او، خودبین شود و از خودش خوشش آید؛

2- هنگامی‌که او عمل خود را بسیار بشمارد؛

3- هنگامی‌که گناهش در نظرش کوچک گردد.

  اصول کافی، ج 2، ص 262

♦️حکمت نماز آیات چیست ؟؟

?برخی گمان کرده اند که فلسفه و حكمت نماز آيات، تنها ترسيدن و وحشت از برخي پديده ها است در حالی که این گونه نيست و براي پديده هايي مانند كسوف و خسوف نماز آيات واجب شده است، در عين حال كه مردم به طور معمول از آن ها وحشت و ترسي ندارند يا حتي نماز هنگام زلزله مانند بادهاي سياه، مقيد به ترس نيست.

♦️بنابراين، حكمت نماز آيات هر چند در برخي موارد شايد ترس مردم باشد كه به واسطه نماز آيات به آرامش و امنيت خاطر برسند :«الا بذكر الله تطمئن القلوب» (1). اما این دستور حكمت هاي ديگري نيز می تواند داشته باشد .

1⃣ یاد خداوند متعال 

از مجموعه رواياتي كه درباره نماز آيات آمده ، برداشت مي شود كه بروز اين پديده ها كه معمولا غير عادي و خارج از روند زندگي، انسان ها است، موقعيتي مناسب براي رو آوردن به خداوند و به ياد آوردن علت واقعي همه چيزها است. در اين لحظه ها شايسته و لازم است كه ايمان قلبي خود را در قالب عمل ريخته و با خواندن يكي از بهترين ذكرهاي خداي متعال؛ يعني نماز و نهادن پيشاني به آستان قدس پروردگار جهان، عقيده و اعتراف باطني خود را ابراز نماييم.

2⃣ نشانه خدا 

?پيامبر اكرم(ص) مي فرمايند:

«خورشيد و ماه به خاطر مرگ يا زندگي كسي كسوف و خسوف نمي شوند. اين دو از نشانه هاي خداوند متعال مي باشند. هنگامي كه خسوف و كسوف را مشاهده كرديد، براي نماز خواندن به مساجد برويد» (2).

3⃣ زیادی گناهان و توبه و بازگشت 

?و نيز در بعضي از روايات اسلامي اشاره شده كه علت واجب بودن نماز آيات اين است كه گاهي خداوند به جهت پاره‏اي از گناهان كه از بندگان سر مي‏زند، آن ها را مستحق عذاب مي‏بيند، ولي باز از باب رحمت واسعه و لطفي كه به بندگان دارد ،براي اينكه به آن ها فرصت ديگري بدهد به وسيله آشكار كردن علايم كه به آن آيات مي‏گويند; يعني،گرفتن ماه و خورشيد يا بروز زلزله و رعد و برق و وزيدن بادهاي سرخ و سياه زنگ خطر مي‏نوازد تا انسان‏ها را هشداري دهد، بلكه به درگاه او روي آورند . از كردار خود توبه نمايند . با خواندن اين دو ركعت نماز و تضرع و زاري موجب رفع عذاب شوند.

4⃣ دور کردن بلای بزرگتر 

?از امام رضا(ع) روايت شده كه علت كسوف و خواندن نماز آيات اين است كه چون معلوم نيست اين آيه نشانه عذاب يا رحمت است ،رسول خدا(ص) به امتش دستور توجه به درگاه خدا داده تا شر عذاب را به وسيله آن از خودشان دور كنند همان گونه كه قوم حضرت يونس وقتي آثار و نشانه‏هاي عذاب را ديدند ، با تضرع و زاري و بازگشت به درگاه خدا عذاب حتمي را از خود دفع كردند.(3)

5⃣ دور کردن مردم از خرافات 

?افزون بر آن، نماز آيات مانعي براي پناه بردن برخي مردم به امور خرافي است. اسلام، با واجب كردن نماز آيات، به هنگام اين پديده ها مردم را از توجه به اوهام و خرافات بازداشته ، افكار آنان را به نقطه اي كه سرچشمه تمام حوادث گيتي است ،متوجه ساخته است، همچنان كه حضرت ابراهيم از افول ماه و خورشيد، توحيد را نتيجه گرفت و فرمود: «اني وجهت وجهي للذي فطر السموات والارض حنيفا و ما ان من المشركين» (4).

6⃣ قدرت و مالکیت خداوند 

?شايد نام گذاري نماز آيات (نماز نشانه ها) به همين دليل باشد كه انسان با اين نماز اين پديده ها را نشانه اي از قدرت، عظمت و مالكيت خداوند براي همه چيز بداند.

1 2