موضوع: "امام جواد(ع)"

نماز امام جواد علیه السلام

نماز حضرت جواد عليه السّلام:

نماز آن سرچشمه جود و كرم دو ركعت است

كه در هر ركعت يك مرتبه سوره <حَمد> و هفتاد مرتبه <تَوحيد> خوانده مي شود.

دعاي آن حضرت اَللَّهُمَّ رَبَّ الأَْرْوَاحِ الْفَانِيَهِ وَالأَْجْسَادِ الْبَالِيَهِ  أَسْأَلُكَ بِطَاعَهِ الأَْرْوَاحِ الرَّاجِعَهِ إلَي أَجْسَادِهَا  وَ بِطَاعَهِ الأَْجْسَادِ الْمُلْتَئِمَهِبِعُرُوقِهَا وَ بِكَلِمَتِكَ النَّافِذَهِ بَيْنَهُمْ  وَ أَخْذِكَ الْحَقَّ مِنْهُمْ وَ الْخَلاَئِقُبَيْنَ يَدَيْكَ يَنْتَظِرُونَ فَصْلَ قَضَائِكَ  وَ يَرْجُونَ رَحْمَتَكَ وَ يَخَافُونَ عِقَابَكَ صَلِّ عَلَي مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ  وَ اجْعَلِ النُّورَ فِي بَصَرِي وَ الْيَقِينَ فِي قَلْبِي  وَ ذِكْرَكَ بِاللَّيْلِ وَ النَّهَارِ عَلَي لِسَانِي وَ عَمَلاً صَالِحاً فَارْزُقْنِي

خدايا! اي پروردگار جانهاي فنا يافته، و بدن هاي پوسيده و در خاك افتاده،

از تو درخواست مي كنم به حق فرمانبري روانهايبازآينده به بدنهاي خويش و بحق فرمانبري بدنهاي پيوسته به رگهاي خويشو به حق گفتار پر نفوذت در ميان آنها، و دادخواهي ات از آنها، آنگاه كه آفريده ها برآستانت در انتظار داوري تو بنشسته اند.و به مهر بي پايانت دل بسته و از شكنجه بیسرانجامت هراسانند.  بر محمّد و خاندان محمّد درود فرست، و نور فروزان در ديدگانم، و يقين بي گمان در جانم، و ياد جاودان خود در هر شب و روز بر زبانم بنه، و كردار پسنديده روزي ام گردان

توصیه امام جواد علیه السلام

​✍امام جواد علیه السلام میفرمایند:
?اگر در زندگی می خواهی کاری رو انجام بدی ولی قبل از اینکه آن کار به نتیجه برسه اون رو به همه گفتی ، آن کار را فاسد کرده ای.
?ما خیلی از اوقات تصمیم می گیریم یک کاری رو انجام بدهیم بعضی از این کارها طبعاً دشمنانی دارد. یک عده دوست ندارند این کارها انجام بشود، کار خوبی است اما حسادت و دشمنی شان اجازه نمی دهد شما این کار رو انجام بدهید. 
?قبل از اینکه این کار به نتیجه برسد اگر اون رو بیان کردی اجازه نمی دهند به تو این کار رو به انجام برسانی. 
?گاهی اوقات هم دشمنی نداری اما خودت بعد از یک مدت پشیمان میشوی و می گویی این کار رو نمی خواهم انجام بدهم، 

به همه هم گفتی و حالا هم باید پاسخگوی همه باشی. 
?گاهی هم هست که پشیمان هم نمیشوی، دشمنی هم نداری اما مقدر نیست که این کار را انجام بدهی، یعنی تقدیر الهی نیست.
?خلاصه اگر قبل از اینکه کاری به انجام برسد آن را بیان کردی برای تو گرفتاری درست می شود.

خصلت مومن از زبان جوادالائمه علیه السلام

قالَ الامام الجواد(ع):

الْمُؤْمِنُ يَحْتَاجُ إِلَى تَوْفِيقٍ مِنَ اللَّهِ وَ وَاعِظٍ مِنْ نَفْسِهِ وَ قَبُولٍ مِمَّنْ يَنْصَحُهُ.

امام جواد(ع) فرمود:

مؤمن نیازمند سه خصلت است: توفیق از سوی خداوند، واعظی از درون خود، پذیرش از کسی که او را پند می‌دهد.تحف العقول، ص۴۵۷


جوادالائمه علیه السلام

جواد الائمه مهربان بود و خیرخواه.دست مردم را در دستان خدا می گذاشت و می فرمود: «کَیْفَ یُضَیَّعُ مَنِ اللّهُ کافِلُهُ» چگونه درماند کسی که خداوند سَرپرست او باشد؟ [1]

او می فرمود تا وقتی در آغوش خدا هستید نگران گرفتاریها نباشد: «لَؤْكانَتِ السَّمواتُ وَالْأرْضُ رَتْقَا عَلى عَبْدٍ ثُمَّ اتَّقىَ اللّه َ تَعالى لَجَعَلَ مِنْها مَخْـرَجا»،

ادامه »

فرزندان امام جواد(عليه السّلام)

برخي از تواريخ فرزندان امام جواد ـ عليه السّلام ـ را هشت فرزند ذكر كرده اند و بعضي كمتر، «شيخ مفيد در كتاب الإرشاد فرموده كه حضرت جواد ـ عليه السّلام ـ داراي چهار فرزند پسر و دختر بود»[1]. محدث قمي در منتهي الآمال به نقل از كتاب تاريخ قم نام چند دختر ديگر از امام جواد ـ عليه السّلام ـ را ذكر مي كند. از بين فرزندان امام جواد ـ عليه السّلام ـ برخي به خاطر نقش اجتماعي بيشتر به صورت برجسته در تاريخ ياد شده اند و بعضي هم تنها نامشان ذكر شده و شرح حالي از آنها به ميان نيامده، ما هم در اين نوشته طبق نقل تاريخ به شرح حال بعضي از آنها مي پردازيم و به ذكر نام بعضي ديگر اكتفا مي كنيم.

قبل از پرداختن به اسامي فرزندان حضرت ذكر دو نكته لازم است و آن اينكه مادر همه فرزندان امام جواد ـ عليه السّلام ـ بانويي است به نام «سمانه مغربيه» كه زني با كمال بود ولي از ام الفضل همسر ديگر امام فرزندي به دنيا نيامد.
نكته ديگر آنكه همه اين فرزندان بزرگوار منشأ خدمات ارزنده اي براي جهان اسلام بودند و هركدام در دوران خود از بهترين مردان و زنان به شمار مي رفتند و از شايستگان زمان بودند و عموماً در اطراف شهر قم مدفونند، سادات و مردان مجاهد و بزرگواري از نسل پاك ايشان به دنيا آمدند، برنامه هاي عمراني قم و موقوفات و قبه و بارگاه حضرت معصومه ـ سلام الله عليها ـ به دست ايشان انجام گرديده و آنها كه در قم مي زيستند منشأ خدمات شايسته اي براي مردم قم بودند.


فرزندان امام جواد ـ عليه السّلام ـ :
1. امام علي النقي الهادي ـ عليه السّلام ـ : ايشان پيشوا و رهبر و هادي امت اسلام بعد از پدر بزرگوارشان بودند، آن شخصيت والا نيز مانند پدر بزرگوار و پدران گراميش تمام عمر 28 ساله را تحت نظر شديد خلفاي عباسي بود. لذا شيعه از محضر پر فيض ايشان بصورت كامل و آزاد نتوانست استفاده كند.

ادامه »