موضوع: "امام محمد باقر عليه السلام"

میلاد نور در اولین روز از ماه رجب

اولین روز این ماه مبارک مزین به میلاد امام محمدباقر (ع)، امام پنجم شيعيان است . 

به گفته اکثر مورخان تولد این امام همام در سال 57 قمرى بوده که بنابراين، وى چهار سال پيش از واقعه كربلا به دنيا آمد و همراه پدر بزرگوارش در اين واقعه جانسوز حضور داشت. 

پدر بزرگوار امام محمد باقر، حضرت امام على بن الحسين(ع) معروف به «سجاد» و «زين‌العابدين» و مادرش فاطمه دختر امام حسن مجتبى (ع)، معروف به «ام‌ الحسن» و «ام‌عبدالله» مى‌ باشند. 

امام محمد باقر(ع) طلیعه‌دار ماه خجسته رجب

امام باقر(علیه السلام)، در سال ۵۷ هجری در شهر مدینه، دیده به جهان گشود. درباره روز ولادت ایشان بین تاریخ نویسان اختلاف نظر وجود دارد؛ برخی آن را اول ماه رجب و برخی سوم ماه صفر می دانند.

نام و كنيه:
نام آن حضرت «محمّد» و كنيه آن بزرگوار «أبا جعفر» بود، و از طرف رسول گرامى اسلام ملقب به «باقر» شده بود، و در بين مردم معروف به «باقر العلوم» گشته بود، به معنى شكافنده علوم، و علت هم آن بود كه در زمان آن حضرت زمينه مساعدى براى نشر علوم و معارف اسلامى پديدار شد كه تا زمان امامت فرزند بزرگوارشان يعنى امام صادق(عليه السلام) امتداد يافت، و بيشتر رواياتى كه در دست است از اين دو امام بزرگوار است، و در زمان ايشان بود كه عده زيادى از محضرشان استفاده كرده و معارف اسلام و علوم آل محمد(صلى الله عليه وآله) را در سر تا سر دنياى اسلام منتشر كردند.

صفحات: 1· 2