موضوع: "رهبری"

مذاکره به روایت آیت‌الله خامنه‌ای

مذاکره به روایت آیت‌الله خامنه‌ای:
حقیقت را گم نکنیم!

۱. اگر هدف از مذاکره، رفع تحریم است، مذاکرۀ با این دولت آمریکا، «رفع تحریم» نخواهد کرد؛ بلکه گره تحریم‌ها را کورتر خواهد کرد؛ فشار را افزایش خواهد داد. «مطالبات زیاده‌خواهانۀ جدید»ی را مطرح می‌کنند؛ مشکل بیش از آنچه امروز هست خواهد بود. بنابراین مذاکره هیچ مشکلی را حل نمی‌کند، هیچ گرهی را باز نمی‌کند. ۱۴۰۳/۱۲/۲۲

۲. مذاکرۀ آنها برای «حلّ مسائل» نیست، برای «تحکّم» است. می‌گویند مذاکره کنیم تا آنچه را که می‌خواهیم، بر طرفِ مذاکره تحمیل کنیم؛ اگر قبول کرد که چه بهتر، اگر قبول نکرد جنجال راه بیندازیم که اینها از پای میز بلند شدند! مذاکره برای آنها مسیری است برای طرح توقّعات جدید. مسئله، فقط مسئلۀ هسته‌ای نیست؛ مثلاً راجع به امکان دفاعی کشور، راجع به توانایی‌های بین‌المللی کشور. اسم مذاکره را هم تکرار می‌کنند برای اینکه در افکار عمومی، فشاری ایجاد کنند که این طرف، حاضر است برای مذاکره، شما چرا حاضر نیستید؟ ۱۴۰۳/۱۲/۱۸

۳. مذاکرۀ با آمریکا «هیچ تأثیری» در رفع مشکلات کشور ندارد؛ این را باید ما درست بفهمیم. دلیل: «تجربه». ما در دهۀ نود، دو سال با آمریکا مذاکره کردیم، یک معاهده‌ای هم تشکیل شد؛ در این معاهده، طرف ایرانی، خیلی هم سخاوت به خرج داد، امّا همان معاهده را آمریکایی‌ها عمل نکردند؛ همین شخصی که الان سر کار است، این معاهده را پاره کرد. قبل از این هم که او بیاید، همان‌هایی که این معاهده با آنها انجام گرفته بود به معاهده عمل نکردند؛ از این تجربه استفاده کنیم. مذاکره کردیم، امتیاز دادیم، کوتاه آمدیم، امّا نتیجه‌ای را که مقصودمان بود به دست نیاوردیم. با یک چنین دولتی، مذاکره نباید کرد؛ مذاکره‌کردن «عاقلانه»، «هوشمندانه» و «شرافتمندانه» نیست. آن چیزی که مشکلات را برطرف می‌کند، «عامل داخلی» است. عامل داخلی عبارت است از همّت مسئولان متعهّد و همراهی ملّت متّحد. ۱۴۰۳/۱۱/۱۹

۴. اینکه دشمن می‌گوید بیایید «مذاکره» کنیم، یعنی اینکه شما بیایید پشت میز مذاکره بنشینید و ما به شما بگوییم باید موشک نسازید، شما هم باید قبول کنید؛ اگر قبول کردید که خودتان را بی‌دفاع کرده‌اید؛ اگر قبول نکردید، باز هم تحریم و تهدید؛ مذاکره یعنی این؛ دلیل اینکه بنده می‌گویم «با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم»، این است که این مذاکره «نتیجه» ندارد. ۱۳۹۹/۵/۱۰

۵. تنها راه در پیش پای ملّت ایران عبارت است از «قوی‌شدن»؛ ما از مذاکره هم ابائی نداریم؛ البتّه نه با آمریکا. ۱۳۹۸/۱۰/۲۷

۶. مهم‌ترین پاسخی که جمهوری اسلامی در مقابل توطئه‌های آمریکا به آمریکا داده این بوده که راه «نفوذ» مجدّدِ سیاسیِ آمریکا به کشور را بسته. «منع از مذاکره»، یکی از ابزارهای بستن راه ورود آمریکا است. منع از مذاکره، یک کار احساساتی نیست، یک منطق محکمی پشتش هست؛ «راه نفوذ دشمن» را می‌بندد، «اقتدار و ابّهت جمهوری اسلامی» را به دنیا نشان می‌دهد. بعضی خیال می‌کنند که مذاکرۀ با آمریکا «مشکلات کشور» را حل می‌کند؛ صددرصد اشتباه می‌کنند. طرف مقابل، نشستن ما پشت میز مذاکره را به معنای «به زانو درآوردن جمهوری اسلامی» می‌داند؛ می‌خواهد بگوید که ما با تحریم‌های شدید توانستیم ایران را به زانو دربیاوریم. بعد هم «هیچ امتیازی» نخواهد داد. ۱۳۹۸/۸/۱۲

۷. مذاکره، یک «فریب» است؛ مذاکره بر سر چه؟ بر سر آنچه او می‌خواهد؛ یعنی اسلحه در دست شما است، جرئت نمی‌کند بیاید جلو، می‌گوید اسلحه را بده به من، تا من بتوانم هر بلایی می‌خواهم سر تو بیاورم؛ مذاکره این است. اگر در این مذاکره‌ای که انجام می‌گیرد شما حرف او را قبول کردی، پدرت درآمده؛ اگر حرف او را قبول نکردی باز همین سر و صدا و تبلیغات. ۱۳۹۸/۴/۵

۸. در برجام گفتند که اگر شما فعّالیّت هسته‌ای را کم کنید، ما تحریم‌ها را برمی‌داریم، کردند این کارها را؟ نکردند دیگر. مذاکره، مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند. مشکل ما را با آمریکا یک چیز حل می‌کند؛ چه چیزی؟ به آمریکا «باج» بدهیم؛ نه یک بار؛ آمریکایی‌ها به یک بار باج هم قانع نیستند؛ اوّل می‌گویند بیست درصد هسته‌ای را تعطیل کنید، بعد می‌گویند پنج درصد را تعطیل کنید، بعد می‌گویند بساط هسته‌ای را برچینید، بعد می‌گویند قانون اساسی را عوض کنید، پشت مرزهای خودتان، خودتان را محبوس کنید، صنایع دفاعی‌تان را تعطیل کنید. کدام ایرانیِ باغیرتی حاضر است که یک چنین باجی بدهد؟ آمریکا به کمتر از این قانع نیست؛ چرا نمی‌فهمند؟ مذاکرۀ با آمریکا، مشکلی را حل نمی‌کند. اگر حاضرید باج بدهید، نه یک بار، نه دو بار، پشت سر هم، در «همۀ مسائل اساسی»، و از «همۀ خطوط قرمز»تان عبور کنید، آن وقت آمریکا با شما دیگر کاری ندارد؛ مثل دوران پهلوی. مردم انقلاب کردند برای رهایی از این، این‌همه شهید دادند برای این. ۱۴۰۱/۹/۵

شهادت اسماعیل هنیه

📢 پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه:
خونخواهی مهمان عزیزمان را وظیفه خود می‌دانیم
رژیم صهیونیستی زمینه مجازات سخت را برای خود فراهم ساخت

🔹️در پی شهادت مجاهد بزرگ آقای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی ضمن تسلیت شهادت این رهبر شجاع و مجاهد برجسته به امت اسلامی و جبهه مقاومت و ملت سرافراز فلسطین تاکید کردند: رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست با این اقدام زمینه‌ی مجازات سختی را برای خود فراهم ساخت و خونخواهی او را که در حریم جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسید، وظیفه خود می‌دانیم.

✏️ متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:

✏️ بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
ملت عزیز ایران!

✏️ رهبر شجاع و مجاهد برجسته‌ی فلسطینی جناب آقای اسماعیل هنیه در سحرگاه دیشب به لقاء‌الله پیوست و جبهه‌ی عظیم مقاومت عزادار شد. رژیم صهیونی جنایتکار و تروریست، میهمان عزیز ما را در خانه‌ی ما به شهادت رسانید و ما را داغدار کرد، ولی زمینه‌ی مجازاتی سخت برای خود را نیز فراهم ساخت.

ادامه »

یکی از بهترین‌ها زیر این آسمان را از دست دادیم

رهبر انقلاب در جمع خانواده شهید رئیسی: یکی از بهترین‌ها زیر این آسمان را از دست دادیم…

ترور امام خامنه ای در مسجد ابوذر

​*?پیام امام خمینی به مناسبت ششم تیر سالروز ترور امام خامنه ای در مسجد ابوذر تهران در سال ۱۳۶۰*

♦️بسم اللّه‌ الرحمن الرحیم جناب حجت‌‌الاسلام آقای حاج سید علی خامنه‌‌ای ـ دامت افاضاته.

خداوند متعال را شکر که دشمنان اسلام را از گروهها و اشخاص احمق قرار داده است، و خداوند را شکر که از ابتدای انقلاب شکوهمند اسلامی هر نقشه که کشیدند و هر توطئه که چیدند و هر سخنرانی که کردند ملت فداکار را منسجم‌‌تر و پیوندها را مستحکم‌تر نمود و مصداق «لازال یُؤیّدُ هذا الدّین بالرجل الفاجر»تحقق پیدا کرد.

اینان هر جا سخن گفتند خود را رسواتر کردند و هر چه مقاله نوشتند ملت را بیدارتر نمودند و هر چه شخصیتها را ترور نمودند قدرت مقاومت را در صفوف فشردۀ ملت بالاتر بردند. اکنون دشمنان انقلاب با سوءقصد به شما که از سلالۀ رسول اکرم و خاندان حسین بن علی هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبهۀ جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز در صحنۀ انقلاب می‌‌باشید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند.

اینان با سوءقصد به شما عواطف میلیونها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه‌‌دار نمودند. اینان آنقدر از بینش سیاسی بی‌‌نصیبند که بی‌‌درنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایات دست زدند، و به کسی سوءقصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین‌‌انداز است. اینان در این عمل غیرانسانی به جای برانگیختن و رعب، عزم میلیونها مسلمان را مصمم‌‌تر و صفوف آنان را فشرده‌‌تر نمودند.

آیا با این اعمال وحشیانه و جرایم ناشیانه وقت آن نرسیده است که جوانان عزیز فریب خورده از دام خیانت اینان رها شوند و پدران و مادران، جوانان عزیز خود را فدای امیال جنایتکاران نکنند و آنان را از شرکت در جنایات آنان برحذر دارند؟

آیا نمی‌دانند که دست‌‌زدن به این جنایات، جوانان آنان را به تباهی کشیده و جان آنان به دنبال خودخواهی مشتی تبهکار از دست می‌رود؟ ما در پیشگاه خداوند متعال و ولی بر حق او حضرت بقیة‌اللّه‌ ـ ارواحنا فداه ـ افتخار می‌کنیم به سربازانی در جبهه و در پشت جبهه که شب‌ها را در محراب عبادت و روزها را در مجاهدت در راه حق تعالی به سر می‌‌برند. من به شما خامنه‌‌ای عزیز، تبریک می‌گویم که در جبهه‌‌های نبرد با لباس سربازی و در پشت جبهه با لباس روحانی به این ملت مظلوم خدمت نموده، و از خداوند تعالی سلامت شما را برای ادامه خدمت به اسلام و مسلمین خواستارم. والسلام علیکم و رحمة‌اللّه‌ و برکاته.

روح‌‌اللّه‌ الموسوی الخمینی

احکام شرعی رای دادن

س1: آيا رأى دادن در انتخابات ملى در كشور كافر جايز است؟

س2: اگر جايز است، آيا مى‌توان به كانديدايى رأى داد كه مسلمانان در برخى از موضوعات (مثلاً عقب نشينى از عراق) او را پشتيبانى و تأييد مى‌كنند و نه به شخص ديگرى؟
ج1و2) رأى دادن به كانديداهاى مجالس ملّى براى تصدّى امور اجتماعى و سياسىِ مشروع، مانع ندارد و فرقى در اين باره بين كانديداى مسلمان و غير مسلمان نيست.


س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران شرعا واجب است و عدم شرکت حرام است؟
ج) شرکت درانتخابات نظام جمهورى اسلامى براى افراد واجد شرایط، یک وظیفه شرعى، اسلامى و الهى است.


س: آیا شرکت در انتخابات جمهوری اسلامی ایران واجب عینی است یا کفایی؟
ج) واجب عینى است.


س: با توجه به این که زن جهت شرکت در انتخابات می‌بایست از منزل خارج شود آیا واجب است از شوهر اجازه بگیرد ؟ و اگر شوهر به همسرش اجازه شرکت در انتخابات را ندهد یا رضایت نداشته باشد تکلیف زن چیست؟
ج) شرکت در انتخابات منوط به اذن شوهر نیست.


س: حکم رأی دادن سفید و بی نام چیست؟ در صورت عدم شناخت و تحقیق ، یا تحقیق کافی و عدم وصول به نتیجه و تحیّر در انتخاب اصلح چطور؟
ج) در هر صورت اگر رأی سفید دادن موجب تضعیف نظام اسلامی باشد، حرام است.


س: در صورتی که به شخصی رأی داده شود و بعداً ایشان آن طور که باید به احکام اسلامی عمل نکند و موجب نارضایتی گردد ، آیا فرد رأی دهنده ، در محضر خداوند متعال مسئول خواهد بود یا خیر ؟
ج) اگر بر طبق موازین شرعی عمل کرده است، مسؤول نخواهد بود.


س: در ایام انتخابات جهت شناخت کاندیدای مناسب، می‌بایست نواقص و عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر کاندیداها برای انتخاب فرد اصلح، ‌ جایز است؟ ملاک چیست؟
ج) در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.


س: با توجه به نزدیکی زمان انتخابات آیا دعوت بسیج از کاندیداها برای تبیین مواضع خود در مسجد اشکال دارد؟
ج) باید بر طبق قوانین و مقررات نظام اسلامی عمل شود.


حکم شرکت یا عدم شرکت در انتخابات سایر کشورها چیست؟ آیا در این حکم فرقی بین کشور اسلامی و غیر اسلامی و انتخابات رسمی کشوری و انتخابات غیر رسمی کوچک وجود دارد یا خیر؟ اگر فرق دارد، حکم هر کدام چیست؟
ج) به طور کلى شرکت در انتخاباتى که موجب جلوگیرى از فساد و یا فساد بیشتر شده و یا شرکت نکردن موجب تضعیف اسلام و مسلمین شود، واجب است.

منبع:https://farsi.khamenei.ir