با آدرس سه آیه درقرآن، شما می توانید به خدا برسید

در کتاب پرتویی از اسرار نماز مطلبی را از آقای قرا ئتی خواندم که نوشته بودند اگر می خواهید به خدا برسید سه آیه شمارا به راحتی به خدا می رساند.

>

این ایات عبارتند از : آیه اول: سورة طه‌آیه 14: “إِنَّنِی‌َّ أَنَا اللَّه‌ُ لاَ َّإِلَـَه‌َ إِلآ َّأَنَا فَاعْبُدْنِی وَ أَقِم‌ِ الصَّلَوَة‌َ لِذِکْرِی‌َّ ; من اللّه هستم‌، معبودی جز من نیست‌; مرا پرستش کن و نماز را برای یاد من به پا دار."به سادگی از معنای آخر آیه می توان فهمید که نماز موجب می شود ما خدا را بیاد آوریم واژه ذکر به معنای یادآوری است.در این آیه‌، به یکی از فلسفه‌ها و نقش‌های مهم نماز اشاره شده است‌. انسان در زندگی این جهان با توجه به عوامل غافل کننده نیاز به تذکر و یادآوری دارد. نماز این وظیفه مهم را به خوبی انجام می‌دهد و در فاصله‌های مختلف زمانی‌، ما را به یاد خدا انداخته و از غفلت بیرون می‌آورد.

آیه دوم: سورة رعد آیه 28: “الَّذِین‌َ ءَامَنُواْ وَ تَطْمَئن‌ُّ قُلُوبُهُم بِذِکْرِ اللَّه‌ِ أَلاَ بِذِکْرِ اللَّه‌ِ تَطْمَئن‌ُّ الْقُلُوب‌; آن‌ها کسانی هستند که ایمان آورده‌اند و دل‌هایشان به یاد خدا مطمئن است‌، آگاه باشید با یاد خدا دل‌ها آرامش می‌یابد!"بنابر این ذکر خدا به واسطه نماز موجب آرامش واطمئنان قلب می شود.این یعنی با خدا بودن واز او دور نبودن.یکی از بزرگ‌ترین بلاهای زندگی انسان‌، نگرانی و اضطراب در زندگی اجتماعی و فردی است‌. عوامل این نگرانی‌ها، آینده تاریک و مبهم‌، گذشته تاریک‌، احساس پوچی زندگی‌، سوءظن‌ها و توهمات‌، دنیاپرستی و ترس از مرگ می‌تواند باشدهمة این عوامل در برابر ایمان به خدا ذوب و بی رنگ شده و انسان با ایمان به خدا و یاد او آرامش خاصی پیدا می‌کند.


آیه سوم: سورة عنکبوت‌آیه 45; “…أَقِم‌ِ الصَّلَوَة‌َ إِن‌َّ الصَّلَوَة‌َ تَنْهَی‌َ عَن‌ِ الْفَحْشَآءِ وَ الْمُنکَر"انسان در طول شبانه‌روز، خواه‌ناخواه با انواع گناهان و منکرات مواجه می‌شود. در این صورت به عامل بازدارنده‌ای نیاز دارد تا در گرداب گناهان فرو نرود. مهم‌ترین عامل‌، اعتقاد به خداوند و روز قیامت است‌. اقامه نماز در طول شبانه روز این عامل را در ما تقویت کرده و همیشه ما را به یاد مبدأ و معاد می‌اندازد و این یادآوری ما را از ارتکاب گناه باز می‌دارد.افزون بر آن‌، خود نماز شرایطی از جمله طهارت‌، غصب نکردن و… دارد مراعات همة این امور در آلوده نشدن به گناهان اثر مهمی دارد.


نتیجه‌
از قرار دادن این سه آیه در کنار هم به خوبی می‌فهمیم که نماز، انسان را به یاد خدا می‌اندازد و یاد خدا دو اثر مهم دارد: یکی آرامش و اطمینان نفس و دیگری دوری از گناهان. وقتی نمازگزار به این مراحل رسید، خداوند مهربان اورا مورد خطاب قرار داده و به بهشت جاویدان فرا می‌خواندیَا أَیَّتُهَا النَّفْسُ الْمُطْمَئِنَّةُ  ارْجِعِی إِلَى رَبِّکِ رَاضِیَةً مَرْضِیَّةً  فَادْخُلِی فِی عِبَادِی  وَادْخُلِی جَنَّتِی ."ای نفس مطمئنه به سوی پروردگارت باز گرد، در حالی که هم تو از او خشنودی و هم او از تو خشنود است در زمرة بندگانم درآی و در بهشتم گام بگذار. واین یعنی رسیدن به خدا وکمال واقعی انسان.

منبع: پرتوی از اسرار نماز، محسن قرائتی.

  • نظر از: حسيني
    1393/12/22 @ 07:18:13 ق.ظ

    حسيني [عضو] 

    باسلام بسيارعالي ومطلب آموزنده اي بود. التماس دعا

  • نظر از: شمس
    1393/12/21 @ 07:15:46 ب.ظ

    شمس [عضو] 

    بسیار عالی بود. واقعا همه چیز در نمازه.
    خوشحال میشم به وبلاگ من هم سری بزنید.
    http://rihane.womenhc.com


    الحاقیات:
    • nf00054643-1.jpg -   ضمیمه یافت نشد!

  • آذرمگين
    نظر از: آذرمگين
    1393/12/20 @ 04:49:39 ب.ظ

    آذرمگين [عضو] 

    سلام.عالی بود.خوشحال میشم به وبلاگ من هم سربزنید
    mahdi1373.hc.com
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

  • آذرمگين
    نظر از: آذرمگين
    1393/12/20 @ 04:33:39 ب.ظ

    آذرمگين [عضو] 

    سلام.عالی بود.خوشحال میشم به وبلاگ من هم سربزنید
    mahdi1373.hc.com
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
نظر خود را نسبت به این وبلاگ اعلام نمائید.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.