فلسفه زیارت در منطق شیعه

 حضرت آیت الله اعرافی در خطبه وحدت بخش و عبادی نمازجمعه این هفته میبد، نمازگزارن را به پارسایی و پرهیزکاری و عمل به تقوای الهی و توجه به نعمت های الهی سفارش و دعوت کردند.
امام جمعه میبد ، ایام محرم و صفر را فرصتی برای اعلام محبت به خاندان پیامبر و سوگواری و عزاداری دانستند و گفتند : بخشی از این ایام و سال زیارت ائمه هدی ، بویژه سالار شهیدان است .


ابعاد زیارت :
خطیب جمعه میبد در این خطبه ، با بیان اینکه زیارت ائمه و پیامبر خدا و اولیای الهی ، یکی از برنامه های مهم در اسلام و تشیع است اظهار داشتند : مساله زیارت و عرض ادب به مردگان و مخصوصا بزرگان و برجستگان از کسانی که از دنیا رفته اند اولا جنبه انسانی دارد و طبیعت انسانهاست که با قطع نظر از هر دین و مذهب و آیین ، اظهار علاقه و ارتباط با مردگانشان می کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزودند : ثانیا مساله زیارت در ادیان الهی و سایر ادیان ابراهیمی بجز اسلام هم وجود دارد .


*زیارت در همه مذاهب و فرق اسلامی ریشه دارد
ایشان خاطرنشان کردند : ثالثا زیارت در همه مذاهب و فرق اسلامی هم ثابت و ریشه دار است و تنها اقلیتی در تاریخ اسلام بودند که مساله زیارت را قبول نداشتند و شرک می دانستند که امروز هم وهابی ها و تکفیری ها این حرف را می زنند . بنابراین در منابع و متون همه مذاهب و فرق اسلامی مساله زیارت چه زیارت اهل قبور به معنای عام و چه زیارت اولیای الهی و به طور اخص زیارت پیامبر خدا حضرت محمدمصطفی صلوات الله علیه را قبول دارند .
زیارت در منطق شیعه :
رئیس جامعه المصطفی العالمیه اظهار داشتند : اما زیارت در دائره چهارم یعنی در شیعه و مکتب اهل بیت (ع) چیز دیگری است و تفاوت های بسیار مهمی زیارت با منطق اهل بیت با منطق کل مسلمانان و کل ادیان و همه بشریت دارد . پس زیارتی که ما در اربعین ، عاشورا و همه مواقع سال از دور و نزدیک انجام میدهیم و عرض ادب نسبت به ساحت مقدس اولیای الهی می کنیم اولا انسانی است و ریشه در فطرت بشر دارد ثانیا : الهی است و مال همه ادیان توحیدی است ثالثا : مال همه فرق اسلامی است اما زیارت در مکتب اهل بیت امتیازاتی دارد .
مدیر حوزه های علمیه کشور افزودند : بنابراین اگر زیارت در منطق شیعه و مکتب اهل بیت بررسی کنید اقیانوسی از معارف و دریای بی پایانی از حقایق الهی در زیارت با این منطق چهارم می بینید.
امام جمعه میبد با اشاره به منابع پنج جلدی موسوعه زیارات گفتند : این کتاب آداب زیارت در مکتب اهل بیت نشان داده است همانطور که دعایی که ما داریم ذخیره و سرمایه است که در جاهای دیگر ندارد پس یادمان باشد که زیارت و دعا چهار منطق دارد در این چهار منطق همه شان در یک اصل مشترکند اما چیزی که در منطق چهارم شیعی وجود دارد درخشش دیگری است . حجم و محتوای زیارت ها چیز دیگری است .
*زیارت برقراری رابطه حضوری با مزور است
آیت الله اعرافی اظهار داشتند : نخستین نکته در امتیاز این زیارت به معنایی که ما معتقدیم این است که در نگاه شیعه زیارت به ویژه زیارت خاص یعنی زیارت پیامبر ، ائمه و اولیای الهی ، طلب غفوران و رحمت برای فرد نیست بلکه زیارت در منطق چهارم عرض ادب و برقراری یک رابطه حضوری با مزور است . زیارت پیامبر و ائمه مثل این است که شما به خانه کسی می روید برای اینکه پیامبر و ائمه هدی دارای یک حیات برزخی و اشراف بر این عالم هستند با مرگ ، رابطه آنها با عالم قطع نمی شود ارتباط انسان با آنها گسیخته نمی شود بلکه این رابطه زنده البته برزخی است .
خطیب جمعه میبد افزودند : درروایات معتبر از شیعه و سنی نقل شده است ؛ پیامبر خدا فرمودند"شما که به من از دور یا نزدیک سلام می دهید و به زیارت من می آیید گویا به زیارت زنده بودن من آمدید ” در روایت دیگر است ” آنان که بعد از مرگ به زیارت من می آیند گویا در زمان حیات نزد من آمده اند و اگر هم نمی توانید به زیارت من بیایید به من درود بفرستید بعد از مرگ از راه دور چرا که سلام و صلوات شما به من می رسد” . باز امیرالمومنین سلام الله علیها نقل می کند که پیامبر خدا بر من فرمود ” کسی که بر من در هر نقطه ای از زمین سلام کند و زیارت کند آن سلام و زیارت به من می رسد و کسی که نزدیک قبر من بیاید صدای او را هم می شنوم” . درروایاتی دیگر شیعه و سنی نقل کرده اند” که خدا ملائکه ای در آسمان و زمین دارد که وظیفه آنها این است که سلام و زیارت زائران رسول خدا و اولیای الهی را به آنها منتقل کنند”
فلسفه زیارت در منطق شیعه :
ایشان افزودند : زیارت فلسفه هایی دارد که خیلی فراتر از این است که ما زیارت اهل قبول می رویم .
آیت الله اعرافی اظهار داشتند : زیارت در منطق شیعی تعالی روحی اخلاقی و معنوی را برای ما به ارمغان می آورد و همه حقایق دین و معارف الهی در قالب زیارت ها جمع شده است وقتی به حرم امام رضا و جاههای دیگر می روید و زیارت جامع را پیش روی خود قرار می دهید صدها مطلب برای خاندان پیامبر خدا و سلاله رسول خدا ذکر شده است این به این معنی است که زیارت مکتبی است که در آن همه امور روحی و معنوی و اخلاقی جمع شده است .
مدیر حوزه های علمیه کشور خاطرنشان کردند : جهت دیگر در زیارت این است که زیارت بیعت و میثاق است ؛ حضور در حرم یا عرض ادب از راه دور گویا دست دادن به امام و اولیای خداست و عهد بستن و میثاق در راه آنهاست و اعلام تبعیت و اطاعت از آنهاست .
آیت الله اعرافی افزودند : یک جهت دیگر زیارت این است که جامعه شیعی را متحد و هماهنگ می کند شکل گیری جوامع شیعی و انسجام آنها یکی از علل و عواملش مرقدهای مطهر بوده است اجتماع مردم در این حرم ها موجب اتحاد و همبستگی شده است .
ایشان تصریح کردند : جهت دیگر در زیارت ها در برابر ظالمان و دشمنان بعد سیاسی داشته است . زیارت پیامبر و اولیای الهی همه مهم و مستحب موکد است اما در بین زیارت ها زیارت امام حسین سلام الله علیه بیش از همه زیارت ها مورد تاکید قرار گرفته است .
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفتند : هر نوع عرض ادب و ابراز ارادت به ساحت سالار شهیدان از یک امتیاز بالاتری برخوردار است برای اینکه اینجا یک خط سیاسی و تحفه آسمانی خاص وجود دارد در هر چه به امام حسین (ع) تعلق بگیرد یک درخشندگی وجود دارد از خاک قبر که هیچ به حساب نمی آید همین که به خون سالار شهیدان اتصال پیدا کرده قداست پیدا می کند با آن همه برکات و خیرات تا اینکه به زیارتش ختم شود در روایات آمده است ” ده ها هزار ملائکه خداوند که کارشان فقط عرض ادب به ساحت مقدس امام حسین سلام الله علیه است” در روایتی در بهار امده است که امیرالمومنین می فرماید “روزی پیامبر خدا به من خطاب کرد ؛ علی به خدا قسم تو در سرزمین عراق به شهادت می رسید و همین جا دفن می شوی بعد علی (ع) می فرماید ” کسی که به زیارت قبر ما می آید چه فضیلتی دارد ” پیامبر می فرماید ” خداوند قبر تو و فرزندان تو را نقطه هایی از بهشت در این عالم قرار داد عرصه ای از عرصات بهشت را در آنجا مستقر کرد و خدا دلهای نجیبانی از عالم برجستگانی از خلق خود را آماده کرد که به شما دل بسپارد و محبت ورزند و اذیت و سختی را در راه شما تحمل کنند و قبرهای شما را آباد و برای تقرب به خدا شما را زیارت کنند .
خطیب جمعه میبد اظهار داشتند : حضرت امام حسین ، زینب کبری و بزرگان کربلا هم این را پیشگویی کردند که ما خواهیم ماند دلهای عالم به سمت ما متوجه خواهد شد البته شرط این زیارت ها این است که محبت با معرفت همراه شود . و در بین زیارت ها زیارت اربعین جایگاه مومن است و در روز اربعین اولین بار می بینیم که جابربن عبدالله انصاری با دلی شکسته با چشمی اشکبار بر سر قبر محبوب خود حاضر می شود .
جابر بارها دیده بود که عزیزی که به زیارتش آمده است چه جایگاهی در نزد رسول خدا داشته و چقدر پیامبر خدا به او احترام می گذاشت اما امروز قبری را زیارت می کند که جسدی بی سر در آن مدفون است . جابر خاطره ها را به یاد می آورد قصه های جانگداز کربلا را شنیده است سراغ زیارت قبری آمده است که سر در بدن ندارد و جنازه ای سراپا و عریان در بیابان رها شده دفن شده را زیارت می کند .

منبع: میبد آدینه

 

  • 5 stars
    نظر از: یااباعبدالله الحسین (ع)
    1395/08/11 @ 06:02:05 ب.ظ

    یااباعبدالله الحسین (ع) [عضو] 

    برگشت کاروان کربلا

    اگر چه اشک گرمی ارمغان آورده ام مادر
    نسیم سردم و بوی خزان آورده ام مادر
    نیاید کس به استقبال من زیرا که می سوزد
    ز هرُم شعله ای کز سوز جان آورده ام مادر
    به این بی دست و پایی بی پر و بالی نمی دانم
    چه باعث شد که رو در آشیان آورده ام مادر
    اگر من زنده برگشتم ز صحرای شهادت ها
    ز صدها مرگ تدریجی نشان آورده ام مادر
    رهانیدم ز طوفان ستم ها کاروانی را
    که اینک بی برادر کاروان آورده ام مادر
    حسینت را نیاوردم من و از داغ جانسوزش
    دل خونین و چشم خون فشان آورده ام مادر
    به جا از یوسفت ماندست یک پیراهن خونین
    که با خون دل آن را ارمغان آورده ام مادر
    کمک کن زینبت را تا کنار قبر پیغمبر
    که مانند تو جسمی ناتوان آورده ام مادر

  • 5 stars
    نظر از: the best mind
    1395/08/11 @ 11:49:12 ق.ظ

    the best mind [عضو] 

    سلام خواهر گلم
    مطلب مفیدی بود، متشکرم
    خوشحال می شم به وبلاگ بنده هم سری بزنید
    در پناه حق…

  • نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ
    1395/08/11 @ 12:06:12 ق.ظ

    پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر و تسلیت ایام
    مطلب شما در منتخب ها درج گردید.
    ————
    http://farakhan.kowsarblog.ir/moharram3

نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
نظر خود را نسبت به این وبلاگ اعلام نمائید.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.