راه گرايش جوانان به "نماز "

راه هاي جذب جوانان به نماز و آگاه کردن آن ها از فلسفه، ارزش و اهميت آن، بسيار متنوع و متناسب با شرايط فردي و اجتماعي جوانان است، ولي عمده راه هاي تعميق گرايش هاي آن ها به مسائل معنوي و نماز، در دو مورد زير خلاصه مي شود:
1. بالا بردن سطح آگاهي و شناخت آن ها درباره ي نماز:
اين کار مي تواند با استفاده از شيوه هاي تشويق، اهداي کتاب هاي مناسب و تأئيد شده و جذاب، و برگزاري مسابقات، جلسات آموزشي - تفريحي، اردو و غير اين ها انجام شود.
قرآن کريم در آيات فراواني علم را ستوده و نسبت به جهل و ناداني هشدار داده است؛ مانند: «آيا کساني که مي دانند و کساني که نمي دانند، يکسانند؟ تنها خردمندانند که پند پذيرند» [زمر،9]. نيز: «…. انما يخشي الله من عباده العلماء» [فاطر، 28]: … از بندگان خدا، تنها دانايانند که از او مي ترسند. و نيز: «و تلک الامثل نضربها للناس و يعقلها الا العالمون» [عنکبوت، 43]: و اين مثل ها را براي مردم مي زنيم، [ولي] جز دانشوران آن ها را در نيابند. و…
2. ارائه ي الگوي مناسب از سوي والدين، مربيان و دوستان: اين الگو مي تواند اهميت دادن به نماز اول وقت، حضور در مسجدها و نماز جماعت، مطالعه ي کتاب هايي درباره ي اهميت نماز، و بازگو کردن آن و چنين کارهايي باشد.
مسأله ي ارائه ي الگو در راه تبليغ، از اهميت فراواني برخوردار است. امام صادق عليه السلام، مي فرمايد: «کونوا دعاه الناس بغير السنتکم»: شما با رفتار و کردارتان دين را تبليغ کنيد، و نه تنها با زبانتان.
در پايان يادآور مي شويم که مشاوره با کارشناسان ديني و تبليغي، به ويژه در موارد خاص، مفيد و در برخي مواقع لازم است.
عوامل بي ميلي برخي جوانان به نماز نيز مي تواند بسيار گوناگون باشد، ولي عمده ي آن ها از جهل و روابط نامناسب ريشه مي گيرد. ناداني نسبت به اهميت نماز، بستر مناسبي را براي انحراف هاي بعدي به وجود مي آورد. تحقير و برخوردهاي نامناسب با جوانان و ارائه ي الگوي تنفر آميز نيز، در بي رغبتي آن ها به نماز دخالت بسياري دارد.
منبع:مجله آموزش قرآن 20 /س

نماز اول وقت

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
نظر خود را نسبت به این وبلاگ اعلام نمائید.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.