مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(3)

فراز بعدی دعای مکارم اخلاق:

4.بهترين نيت
- اهميت نيت؛
- نيت پليد در عبادت:
نيت پليد در عبادت همان ريا است. يعني نيت آلوده و پليد در عبادت همانند بندگي رياكاران است. كسي كه بخواهد عبادت صحيح انجام دهد بايد عبادت را براي خدا و بر قصد قربت به عمل آورد؛ اما ممكن است يك نفر براي جلب توجه مردم و نفوذ در افكار آنان و براي اينكه مردم درباره او بگويند مرد خوبي است. عبادت كند.

5.بهترين عمل
- ملاك خوب بودن عمل؛

- ترجيح كيفيت بر كميت عمل؛


- اهميت و جايگاه عمل؛
- ضرورت اولويت بندي در اعمال؛
- نيكي ملاك برتري اعمال خوب نسبت به يكديگر؛
- دشواري حفظ عمل خوب:
انجام عمل خالصانه مشكل است و حفظ خلوص نيت بسي مشكلتر. گاهي حس خودخواهي اعمال پاك و مقدس ما را آلوده مي كند و آنچنان ما را به راه بدبختي سوق مي دهد كه به جاي دريافت پاداش از آن كارهاي نيك دچار عذاب و كيفر مي شويم.

6.تكميل نيت
- علائم و آثار تكميل نيت:
1) خلوص؛
2) علاقه به همراهي با نيكوكاران؛
3) برخورداري از توفيق الهي؛
4) بهره مندي از قلب سليم: امام صادق (ع) فرموده: «كسي كه نيت صادقانه و پاك دارد، صاحب قلب سليم است؛ زيرا سالم ماندن قلب از خاطرات زشت و انديشه هاي ناروا به اين است كه نيت ما در جميع شوون براي خدا باشد و در قرآن كريم آمده كه در قيامت مال و اولاد به آدمي نفعي نمي رسانند، تنها قلب سليم است كه مي تواند موجب نجات انسان ها شود و آنان را از خطرات و عذاب بزرگ قيامت رهايي بخشد.»
- تصحيح يقين؛
- برخي از نشانه هاي يقين:
1- عدم جلب رضايت مردم درازاي غضب الهي؛
2- زهد ورزيدن: يكي از علائم يقين، ناچيز شمردن امور مادي و رهايي از قيد و بندهايي است كه دنياپرستان خود را اسير آن ها نموده و از درك كمالات واقعي محروم مانده اند.
- ضرورت مراقبت از يقين؛
- درخواست اصلاح نفس
- ضرورت استمداد از خدا براي اصلاح مفاسد؛
- افساد به اسم اصلاح: بعضي از انسان ها صلاح و فساد واقعي را مي شناسند، ولي بر اثر سوء نيت و اطاعت از تمايلات نفساني حقيقت را وارونه جلوه مي دهند، و موجب تحير و احياناً گمراهي مردم مي گردند. امروزه نيز منافقين هستند كه چون جريان صحيح و اوضاع ثمربخش را بر وفق تمايل شخصي خود نمي دانند، براي اينكه آن را متوقف نمايند، افساد مي كنند و كارهاي نادرست خود را اصلاح مي خوانند.

7.خدا و كفايت امر بندگان
- قيامت و كارهاي مورد پرسش؛
- مهمترين سؤالات قيامت:
1. جواني؛ 2- عمر؛ 3- كسب مال؛ 4- صرف مال.
- صرف عمر در راه هدف خلقت:
- عبادت: هدف خلقت؛
- ثمره عبادت رسيدن به اعلا عليين:
قرآن كريم مي فرمايد: (مرا عبادت كنيد كه عبادت من صراط مستقيم و راه صلاح و فلاح و رستگاري است).
پس مي توانيم بگوييم كه خداوند انسان را نيافريده، مگر براي پيمودن صراط مستقيم، خواه صراط مستقيم از نظر عبادت خدا باشد و خواه از نظر اطاعت باري تعالي. پيمودن صراط مستقيم، مايه تعالي و وسيله آشكار شدن كمالات معنوي و استعدادهاي دروني است و آدمي را به اعلا عليين مي برد. قرآن مي فرمايد: (و ما انسان را در بهترين سازمان آفريده ايم.) اگر اين سازمان قابل و لايق، در راه مستقيم به كار افتد، حتماً به عالي ترين مقام، يعني به اعلي عليين مي رسد، اما اگر از صراط مستقيم، منحرف گردد و به كجروي گرايش يابد به پست ترين وضعيت سقوط مي كند.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
نظر خود را نسبت به این وبلاگ اعلام نمائید.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.