مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(3)
فراز بعدی دعای مکارم اخلاق:
4.بهترين نيت
- اهميت نيت؛
- نيت پليد در عبادت:
نيت پليد در عبادت همان ريا است. يعني نيت آلوده و پليد در عبادت همانند بندگي رياكاران است. كسي كه بخواهد عبادت صحيح انجام دهد بايد عبادت را براي خدا و بر قصد قربت به عمل آورد؛ اما ممكن است يك نفر براي جلب توجه مردم و نفوذ در افكار آنان و براي اينكه مردم درباره او بگويند مرد خوبي است. عبادت كند.
5.بهترين عمل
- ملاك خوب بودن عمل؛
- ترجيح كيفيت بر كميت عمل؛
- اهميت و جايگاه عمل؛
- ضرورت اولويت بندي در اعمال؛
- نيكي ملاك برتري اعمال خوب نسبت به يكديگر؛
- دشواري حفظ عمل خوب:
انجام عمل خالصانه مشكل است و حفظ خلوص نيت بسي مشكلتر. گاهي حس خودخواهي اعمال پاك و مقدس ما را آلوده مي كند و آنچنان ما را به راه بدبختي سوق مي دهد كه به جاي دريافت پاداش از آن كارهاي نيك دچار عذاب و كيفر مي شويم.
6.تكميل نيت
- علائم و آثار تكميل نيت:
1) خلوص؛
2) علاقه به همراهي با نيكوكاران؛
3) برخورداري از توفيق الهي؛
4) بهره مندي از قلب سليم: امام صادق (ع) فرموده: «كسي كه نيت صادقانه و پاك دارد، صاحب قلب سليم است؛ زيرا سالم ماندن قلب از خاطرات زشت و انديشه هاي ناروا به اين است كه نيت ما در جميع شوون براي خدا باشد و در قرآن كريم آمده كه در قيامت مال و اولاد به آدمي نفعي نمي رسانند، تنها قلب سليم است كه مي تواند موجب نجات انسان ها شود و آنان را از خطرات و عذاب بزرگ قيامت رهايي بخشد.»
- تصحيح يقين؛
- برخي از نشانه هاي يقين:
1- عدم جلب رضايت مردم درازاي غضب الهي؛
2- زهد ورزيدن: يكي از علائم يقين، ناچيز شمردن امور مادي و رهايي از قيد و بندهايي است كه دنياپرستان خود را اسير آن ها نموده و از درك كمالات واقعي محروم مانده اند.
- ضرورت مراقبت از يقين؛
- درخواست اصلاح نفس
- ضرورت استمداد از خدا براي اصلاح مفاسد؛
- افساد به اسم اصلاح: بعضي از انسان ها صلاح و فساد واقعي را مي شناسند، ولي بر اثر سوء نيت و اطاعت از تمايلات نفساني حقيقت را وارونه جلوه مي دهند، و موجب تحير و احياناً گمراهي مردم مي گردند. امروزه نيز منافقين هستند كه چون جريان صحيح و اوضاع ثمربخش را بر وفق تمايل شخصي خود نمي دانند، براي اينكه آن را متوقف نمايند، افساد مي كنند و كارهاي نادرست خود را اصلاح مي خوانند.
7.خدا و كفايت امر بندگان
- قيامت و كارهاي مورد پرسش؛
- مهمترين سؤالات قيامت:
1. جواني؛ 2- عمر؛ 3- كسب مال؛ 4- صرف مال.
- صرف عمر در راه هدف خلقت:
- عبادت: هدف خلقت؛
- ثمره عبادت رسيدن به اعلا عليين:
قرآن كريم مي فرمايد: (مرا عبادت كنيد كه عبادت من صراط مستقيم و راه صلاح و فلاح و رستگاري است).
پس مي توانيم بگوييم كه خداوند انسان را نيافريده، مگر براي پيمودن صراط مستقيم، خواه صراط مستقيم از نظر عبادت خدا باشد و خواه از نظر اطاعت باري تعالي. پيمودن صراط مستقيم، مايه تعالي و وسيله آشكار شدن كمالات معنوي و استعدادهاي دروني است و آدمي را به اعلا عليين مي برد. قرآن مي فرمايد: (و ما انسان را در بهترين سازمان آفريده ايم.) اگر اين سازمان قابل و لايق، در راه مستقيم به كار افتد، حتماً به عالي ترين مقام، يعني به اعلي عليين مي رسد، اما اگر از صراط مستقيم، منحرف گردد و به كجروي گرايش يابد به پست ترين وضعيت سقوط مي كند.
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ادهمي فيروز ابادي در 1395/03/26 ساعت 11:09:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |