مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(5)

 فراز بعدی دعای مکارم اخلاق:

12.مكارم و محاسن اخلاقي
- مقصود از معالي اخلاق؛
- تقدم مكارم اخلاقي بر محاسن اخلاقي؛
- تأثير مكارم اخلاق بر زندگي دنيوي؛
- كرامت بجا و نابجا؛
- مصونيت از فخر فروشي:
از جمله صفات بسيار مذموم در آيين اسلام «خود برتر بيني» و مباهات نمودن به مردم است. امام علي (ع) فرمودند: «دو چيز است كه مردم را به مسير هلاكت سوق مي دهد: ترس از فقر و تهيدستي و فخر فروشي به مردم.)

yle="color: #ff0000;">تواضع هنگام بزرگي
- تواضع در موضع رفعت؛
- تفاوت هاي عزت باطني و ظاهري؛
- بيماري كبر: پرهيز از كبر در عين عزت نفس؛ راه هاي جلوگيري از كبر:
1- از خداوند بخواهد كه او را پيش نفس خودش كوچك و ذليل نمايد تا به موازات عزت ظاهري، ذلت باطني را در خود احساس كند. و اين دو به موازات يكديگر در وجودش استقرار باشد.
2- از نيروي خرد و عقل، آنطور كه بايد استفاده كند، و با راهنمايي آن خط مشي خود را در ايام عز ظاهري ترسيم نمايد.

14. هدايت صالح
- نياز انسان به هدايت تشريعي؛
- نياز انسان به حكومت؛
- عدم كفايت قوانين بشري؛
- سرچشمه قوانين در اسلام:
قانونگذار در اسلام، خداوندي است كه بشر را آفريده و مي داند كه چه آفريده و مخلوقش داراي چه مزايا و خصوصياتي است و به صلاح و فسادش احاطه و آگاهي كامل دارد. هدف باري تعالي در قانونگذاري هدايت مردم و ارائه راه سعادت آنان است. خداوند مي خواهد با تعاليم خود بشر را انسان سازد و استعدادهاي نهفته اش را از قوه به فعليت بياورد و موجبات تعالي و تكامل او را از جميع جهات فراهم سازد.

15. پايداري در مسير حق
- صراط مستقيم؛
- چرايي طلب هدايت به صراط مستقيم توسط ائمه؛
- ضرورت استقامت علاوه بر شناخت؛
- علل عدم استقامت بر صراط مستقيم:
1- ضعف ايمان؛
2- ظاهر بيني:
كثرت جمعيت در پيمودن راه باطل و قلت افراد در راه حق موجب مي شود كه افراد ظاهربين تحت تأثير قرار گيرند، حق را ترك گويند و از پي اكثريتي بروند كه راه باطل در پيش گرفته و به خطا مي روند.

16. نيت رشيد
- نيت، واسطۀ علم و عمل؛
- معناي نيت رشيد؛
- نمونه هاي از نيت رشيد و غير رشيد:
نيت امام علي (ع) در حمله به آنان كه در صحنه جنگ جمل گرد آمده بودند نيتي بود رشيد و مسبوق به علم و آگاهي، نيتي بود بر وفق حق و حقيقت و خلاصه، نيتي بود كه در درستي آن كمترين شك و ترديدي وجود نداشت. امام علي (ع) فرمودند: آگاه باشيد كه شيطان حزب خود را گرد آورده و سوار و پياده خويش را به كار گرفته اما من در اعمال خود، آگاه و بصيرم، نه خودم خويشتن را به اشتباه افكنده ام و نه ديگري مرا به خطا و اشتباه انداخته است.

17. تقاضاي طول عمر مشروط
- گستره فعاليت شيطان؛
- دامهاي شيطان:
1- هواي نفس و آرزوهاي طولاني؛
2- خشم و شهوت.
- راه هاي مبارزه با غضب و شهوت؛
- توبه راه فرار از شيطان:
خداوند مهربان در مقابل وسوسه هاي شيطان درِ توبه و استغفار را به روي مردم گشوده و به آنان وعده عفو و مغفرت داده است تا گناهكاران هرگز مأيوس نشوند و خويشتن را از فيض باري تعالي بي نصيب نپندارند.

18. اصلاح خصلت هاي ناپسند
- حب ذات مانع مشاهدۀ خصلت هاي ناپسند؛
- راههاي شناخت عيب ها؛
- تبديل عيب هاي مورد ملامت به نيكي؛
- لزوم پرهيز از ملامت كردن؛
- تكميل مكارم اخلاق؛
- مراتب داشتن صفات خوب:
صفات حميده و سجاياي پسنديده داراي مراتب و درجات متفاوتي است، و انسان هاي عالي قدر به هر نسبت كه از جهت معنوي مقام رفيعتري دارند، به همان نسبت از بزرگواري و كرامت اخلاقي بالاتري برخوردارند.

19. درخواست تبديل دشمني به محبت
- حب و بغض الهي؛
- برخي از مصاديق الهي:
1- جهاد كنندگان در راه خدا؛
2- توبه كنندگان؛
- برخي از مصاديق بغض الهي:
الف) خودداري از انجام وظيفه؛
ب) ناآگاهي از معارف اسلام؛
ج) افساد و نمامي.
- معيار دوستي ها و دشمني ها؛
- منشأ دشمني با امام سجاد (ع)؛
- تبديل دشمني ها به دوستي توسط خداوند:
در قرآن شريف خاطر نشان گرديده است كه: (خداوند است كه دل هاي مؤمنين را به هم مهربان نموده است و اي پيامبر! اگر تمام آنچه كه در زمين است انفاق مي نمودي، نمي توانستي پيوند محبت و دوستي در دل ها ايجاد نمايي. ولي خداوند بين آن ها الفت برقرار كرد كه او عزيز و حكيم است.) افراد بسياري بودند كه با رسول گرامي (ص) و امامان دشمني داشتند اما خداوند مقلب القلوب از طريق مختلف روحيه دشمنان را تغيير مي داد يعني عداوتشان به محبت تبديل مي شد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
نظر خود را نسبت به این وبلاگ اعلام نمائید.
بدعالی
This is a captcha-picture. It is used to prevent mass-access by robots.