مكارم اخلاق در صحيفه سجاديه(4)

فراز بعدی دعای مکارم اخلاق:

8.غنا و وسعت رزق
الف) ضرورت تلاش براي تأمين نياز؛
- درجات فقر و غنا؛
- فقر ممدوج و فقر مذموم؛
- غناي ممدوح و مذموم.
ب) وسعت رزق:
پرهيز از تنگ گرفتن رزق خانواده براي افراد متمكن: در روايات اولياي گرامي اسلام تأكيد شده است كه افراد متمكن در زندگي خانواده خود سختگيري ننمايند. پيغمبر اكرم فرمودند: كسي كه وسعت مالي دارد و داراي تمكن است ولي بر خانواده خود سخت بگيرد و آنان را از زندگي مرفه محروم دارد از ما نيست و به ما بستگي ندارد. حضرت رضا (ع) مي فرمايد: بر صاحبان نعمت واجب است كه بر خانواده خود توسعه دهند و به زندگي آنان گشايش بخشند.
- بي اعتنايي به اموال ثروتمندان: خداوند در قرآن فرموده است: (چشمان خود را به اموال و زينت هاي دنيوي كه به كفار اعطا نموده ايم مگشاي كه اين ثروت و سرمايه را به منظور آزمايش و امتحانشان داده ايم، و رزق و روزي پروردگارت بمراتب بهتر و عالي تر است و همواره باقي و برقرار خواهد بود.) پيامبر اكرم (ص) مي فرمايد: كسي كه چشم خود را براي نگاه كردن به اموال و ثروت ديگران بگشايد، اندوهش طولاني خواهد بود و غيظ و غضبش هرگز شفا مي يابد.

9.عزت و نه تكبر


="font-family: tahoma, arial, helvetica, sans-serif; font-size: small; color: #0000ff;">- حقيقت عزت؛
- عزت بشر در نيازمندي به حق؛
- لزوم حفظ عزت؛
- خطرات تهديد كننده عزت؛
- تفاوت عزت و تكبر:
ممكن است عزت نفس در روحيه بعضي از افراد و اشخاص از مرز خود تجاوز كند و آدمي را دچار خود بزرگ بيني نمايد، و مردم را با ديده تحقير بنگرد. عزت نفس، آنقدر به كبر نزديك است كه بعضي از افراد عادي از عزت نفس مردان بزرگ برداشت كبر نموده اند. مردي به حضرت مجتبي (ع) عرض كرد كه: به نظر من در شما كبري وجود دارد. حضرت فرمودند: هرگز من گرفتار كبر نيستم، بزرگي و كبريايي مخصوص ذات اقدس الهي است آنچه در من است عزت نفس است، همان عزتي كه خدا در قرآن فرموده است: عزت براي خدا، و براي پيغمبر، و براي اهل ايمان است.

10.بندگي
- بندگي و پرستش در قرآن؛
- انواع سجده بر خدا؛
- نبوت و جهت دهي به عبادت؛
- مقام رفيع عبوديت؛
- بندگي و رهايي از هوي پرستي؛
- تضاد عبوديت با عجب؛
- حقيقت عجب؛
- آثار رواني عجب؛
- عجب در نيكان و بدان:
گاهي پاكان و نيكان در عبادت دچار عجب مي شوند، خود را از پروردگار طلبكار مي پندارند؛ اما گاهي شخص گناهكار در اعمال نارواي خود دچار اعجاب مي شود و چنان به خواب غفلت فرو مي رود كه گمان مي كند اعمالش صحيح و بر وفق واقع و حقيقت است. از اين رو به فكر اصلاح خود نمي افتد.

11.احسان و شرايط قبول آن:
- معني صدقه جاريه؛
- احسان، يكي از تمايلات عالي انسان؛
- انواع احسان به ديگران؛
- منت، تباه كننده خيرات:
امام سجاد (ع) مي گويد: خداوندا! خوبي و خيري را كه با دست من به جريان مي اندازي با منت گزاران محو و نابود منما.) آيين مقدس اسلام نحو و شرافت مسلمانان را بسيار محترم شمرده و پر ارج و ؟؟است به همين اساس كسي كه با خدمت خود نسبت به دريافت كننده منت مي گذارد با اين عمل به عزت و شرف او ضربه مي زند و خداوند چنين صدقه اي را هرگز نمي پذيرد.

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
نظر دهید

آدرس پست الکترونیک شما در این سایت آشکار نخواهد شد.

URL شما نمایش داده خواهد شد.
نظر خود را نسبت به این وبلاگ اعلام نمائید.
بدعالی

درخواست بد!

پارامتر های درخواست شما نامعتبر است.

اگر این خطایی که شما دریافت کردید به وسیله کلیک کردن روی یک لینک در کنار این سایت به وجود آمده، لطفا آن را به عنوان یک لینک بد به مدیر گزارش نمایید.

برگشت به صفحه اول

Enable debugging to get additional information about this error.