چهار راهكار مهم مبارزه با مفاسد ماهواره
اكثر شبكه هاي ماهواره اي اهدافي جز تسخير وتخريب وتباهي انسانها وبه انحطاط و انحراف كشاندن آنها وفرهنگها و آداب ورسوم ها و تبديل به دهكده جهاني عاري از معنويت ندارد.
امروز ما با غول پرنده افسانهاي 17 هزار سر و دست وپايي روبهرو هستيم كه همه دنيا را به هم میدوزد و مرتبط میکند، غولي كه چنگالهاي نحس خود را در بدنه خانواده فرو میکند و نگوييم در يك آن بلكه با چند پرده نمايش سفره، خانه و خانواده را بر میچیند كه اگر براي قدیمیها ازاين غول میگفتی دهانشان از تعجب باز میماند كه مگر میشود بله امروز سر از قبر در بياورند وببينند كه اين غول چگونه همسران را سر به هوي كرده ورو به طلاق و فرزندان را به اعتياد و فساد دعوت میکند و چطور فرهنگها را مسخر خود و چطور آداب و رسوم و اعتقادات و ارزشها را به يك باره میبلعد؛ و جز خسران زيان تباهي باقي نمیگذارد. در اين مقاله كوتاه به بخشي از اهداف ماهواره و آسيبهاي ناشي از برخي از شبکهها و همچنين راهكارها توجه شده است.
اهداف ماهواره
1. دعوت به نفاق و فسق
قال رسول الله (ص) واما علامه الفاسق فاربعه الهو ولغو والعدوان والبهتان رسول خدا (ص) فرمود: علامت فاسق چهار چيز است:1. لهو گرايي 3. بيهوده گرايی 3. دشمنی 4. تهمت زدن(1)
2 دعوت به كارهاي پست
عن الصادق (ع) انه سئل عن السفله فقال من يشرب الخمر و يضرب الطنبور از امام صادق (ع) از كار پست سوال شد، حضرت فرمود: كسي كه مشروبات مست كننده بخورد 2. كسي كه طنبور سنطور بزند(2)
3.دعوت به فساد قلب و نفاق
قال رسول الله (ص) اربعه يفسدن القلب و ينبتن النفاق في القلب كما ينبتن الماء الشجر: استماع الهو والبذاء واتيان باب السلطان وطلب الصيد رسول خدا (ص) فرمود: چهار چيز قلب را فاسد میکند ونفاق را در دل به وجود میآورد همچنان كه آب درخت را رشد میدهد 1. گوش دادن موسيقي 2. قمار كردن 3 . توجه به حكمرانان ظالم 4 . شكار بي جهت(3)
دعوت به بدي و فحشاوسخنان بي دليل
ا نَّما يَأْمُرُكُمْ بِالسُّوءِ وَ الْفَحْشاءِ وَ أَنْ تَقُولُوا عَلَى اللَّهِ ما لا تَعْلَمُونَ
او تنها شما را به بدى و فحشاء و گفتن سخنان بى دليل و نسبت دادن آن به خدا وا میدارد(4)
5 . دعوت به نگاه آلوده وخيانت
أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ لَعَنَ رَسُولُ اللَّهِ ص رَجُلًا يَنْظُرُ إِلَى فَرْجِ امْرَأَةٍ لَا تَحِلُّ لَهُ وَ رَجُلًا خَانَ أَخَاهُ فِي امْرَأَتِهِ وَ رَجُلًا يَحْتَاجُ النَّاسُ إِلَى نَفْعِهِ فَسَأَلَهُمُ الرِّشْوَة امام باقر (ع) فرمود: رسول خدا (ص) لعن كرد مردي راكه نگاه كند به فرج زني كه حلال او نمیباشد و مردي كه خيانت كند به زن برادرش و مردي كه مردم به او محتاج شوند ودر مقابل از مردم رشوه بخواهد.(5)
آسيبهاي ماهواره
1.عوارض روحي و رواني (متاثر ازفيلمهاي مبتذل و خشن)
الف – احساس گناه
أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ سَمِعْتُهُ يَقُولُ النَّظَرُ سَهْمٌ مِنْ سِهَامِ إِبْلِيسَ مَسْمُومٌ وَ كَمْ مِنْ نَظْرَةٍ أَوْرَثَتْ حَسْرَةً طَوِيلَةً امام صادق (ع) فرمود: نگاه (حرام) تيري از تيرهاي مسموم شيطان میباشد؛ و چه بسا نگاه حرامي كه حسرة و پشيماني (رواني) طولاني را به جاي میگذارد.(6)
ب- روان پريشي:
مرد يا زني كه همواره در ماهواره نا محرم را با آن بدن نيمه عريان و آرايش شده ببيند و نتواند به آرزوي خود برسد. به صورت عقده در خود ريخته ودچاربيماري روان پريشي خواهد شد.عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع أَنَّهُ كَانَ جَالِساً فِي أَصْحَابِهِ إِذْ مَرَّتْ بِهِمُ امْرَأَةٌ جَمِيلَةٌ فَرَمَقَهَا الْقَوْمُ بِأَبْصَارِهِمْ فَقَالَ ع إِنَّ عُيُونَ هَذِهِ الْفُحُولِ طَوَامِحُ وَ إِنَّ ذَلِكَ سَبَبُ هِبَابِهَا فَإِذَا نَظَرَ أَحَدُكُمْ إِلَى امْرَأَةٍ تُعْجِبُهُ فَلْيُلَامِسْ أَهْلَهُ فَإِنَّمَا هِيَ امْرَأَةٌ كَامْرَأَة
روايت شده از علي (ع) در ميان يارانش نشسته بود كه زني زيبا از كنار آنها عبور نمود و عده اي از آنها به او خيره شدند پس امام (ع) فرمود: همانا ديدگان اين بزرگان طمعكار است و اين نگاههاي خيره سبب ايجاد تصور ذهني میشود بنابراين، هنگامي كه يكي از شما به زني نگاه كند كه از او خوشش بيايد بايد با همسر خود آميزش كند، (و بداند) آن زن، زني است همچو زن خودش.(7)أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ مَنْ تَعَلَّقَ قَلْبُهُ بِالدُّنْيَا تَعَلَّقَ قَلْبُهُ به ثلاثِ خِصَالٍ هَمٍّ لَا يَفْنَى وَ أَمَلٍ لَا يُدْرَكُ وَ رَجَاءٍ لَا يُنَالُ (8)امام صادق (ع) فرمود: هركس قلبش به دنيا تعلق پيدا كند قلبش به سه خصلت تعلق پيدا كند. گرفتاري كه تمام نمیشود، و آرزيي كه درك نمیکند و اميدي كه به آن نمیرسد. هر كس آرزوي گناه داشته باشد كمترين عقوبتش پشيماني است.(9)
ج- پايين آمدن سطح رضايتمندي همسران:
مرد ويا زني كه همواره صحنه هاي مستهجن به واسطه فیلمهای ماهواره براي او عادي شده باشد ديگر به واسطه همسر راضي نمیگردد. واين اولين قدم فساد زن ومرد در خانواده میباشد.
عَنْ عَلِيٍّ ع فِي حَدِيثِ الْأَرْبَعِمِائَةِ قَالَ إِذَا رَأَى أَحَدُكُمُ امْرَأَةً تُعْجِبُهُ فَلْيَأْتِ أَهْلَهُ فَإِنَّ عِنْدَ أَهْلِهِ مِثْلَ مَا رَأَى فَلَا يَجْعَلَنَّ لِلشَّيْطَانِ عَلَى قَلْبِهِ سَبِيلًا لِيَصْرِفْ بَصَرَهُ عَنْهَا
علي (ع) فرمود: هرگاه از زني خوشتان آمد نزد همسر خود برويد (وبا او رابطه زناشويي برقرار كنيد).زيرا همسر شما هم مثل اوست و براي شيطان در قلب خود راهي قرار ندهيد، تا اينكه آن زن از خاطر شما برود.(10)
د-خود ارضايي:
ديدن صحنه هاي محرك و شهوت انگيز در فیلمهای ماهواره مخصوصا براي جواناني كه توان اطفاءشهوت از راه شرعي را ندارند، موجب روي آوردن به دفع شهوت از راه استمناء میگردد.
ه-هم جنس گرايي:
سير شدن از جنس مخالف (به خاطر ديدن صحنه هاي مستهجن) ورو آوردن به هم جنس كه خود يك نوع بيماري میباشد. - عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ كَانَ عَلِيٌّ ع إِذَا وَجَدَ رَجُلَيْنِ فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَيْنِ جَلَدَهُمَا حَدَّ الزَّانِي مِائَةَ جَلْدَةٍ كُلَّ وَاحِدٍ مِنْهُمَا وَ كَذَا الْمَرْأَتَانِ إِذَا وُجِدَتَا فِي لِحَافٍ وَاحِدٍ مُجَرَّدَتَيْنِ جَلَدَ كُلَّ وَاحِدَةٍ مِنْهُمَا مِائَةَ جَلْدَة امام باقر (ع) فرمود: علي (ع) اگر مییافت دو مرد مجرد را در زير يك لحاف حد زاني كه صد ضربه شلاق بود به هر كدام از آنها میزد. واگردو زن مجرد را در زير يك لحاف مییافت به هر كدام صد ضربه شلاق حد زنا می زد.(11)
ي- دعوت به آرامش كاذب با اعتياد به انواع قرصها:
براي آرامش و دور كردن اضطراب و افسردگي ناشي از ديدن فیلمهای خشن ومستهجن موجبات رو آوردن به انواع اعتياد را فراهم میکنند.
ن- افسردگي شديد وگاه همراه با خودكشي
انحطاط ودور افتادگي از اصل خود با ديدن انواع و اقسام فیلمها و به وجود آمدن احساس پوچي و بي هويتي و دور شدن از ياد خدا و هجوم تاریکیها و بيماريهاي رواني انسان را به سمت خود كشي سوق میدهد.
و - و مواردی از قبیل
1- ایجاد روابط نا سالم
با به نمايش گذاشتن انواع فيلمهاي شهوت انگيز و روابط نا مشروع كم كم روابط نا سالم بين زن ومرد نا محرم عادي شده و منجر به فساد خانواده و اجتماع میگردد.
2-افزایش جرايم توسط نمايش تصاوير خشونت بار
سهل وآسان نشان دادن كشتار وقتل و هر گونه جنايت با سلاح سرد وگرم ترس بيننده را فرو میریزد و موجبات بلا رفتن آمار جرم وجنايت در جامعه را پديد میآورد.
3-ترویج مد گرايي وارائه مد هاي آرايشي وپوشش زننده:
امام صادق (ع) : اوحي الله عز وجلالي النبي من الانبياء قل للمؤمنين: لا تلبسوا لبس اعدائيو لا تطمعوا طعام اعدائي ولا تسلكوا مسالك اعدايي، فتكونوا اعدائي كما هم اعدائي ترجمه: خداوند بزرگ به پيامبري از پيامبرانش وحي نمود كه به مؤمنين بگو: لباس دشمنان مرا نپوشيد، غذاي آنان را نخوريد و از راه آنان نرويد (آنان را الگوي خود قرار ندهيد) که در اين صورت از دشمنان من محسوب میشوید، همانطور كه آنان دشمنان من هستند(12)
4. ترویج عقايدو فرقه های نادرست وغير اخلاقي مثل شيطانپرستي
5. از بين رفتن قبح روابط غير اخلاقي در بين مردم
قال الله تبارك وتعالي ان الذين يحبون ان تشيع الفاحشه في الذين آمنوا لهم عذاب اليم ترجمه: همنا براي كساني كه دوست دارند گناه فاحش در بين مؤمنان شايع گردد (و محيط زندگیشان آلوده گردد) عذاب درد ناكي است. (13)
6. نابود كردن فرهنگ مردم جهان، اعم از سنتها، آداب ورسوم
7. تلاش برايجاد هيجانات، خوشیها، تفريحات، سرگرميهاي كاذب در بين مردم.
8. ايجاد فرهنگ مصرف وتبليغ كالاهاي غربي و دور نگه داشتن مردم از خود كفايي
9.سست شدن بنيان خانواده (اختلاف بين خانواده بين همسران – مرزها وحريم خانواده را میشکنند – طلاق وجدايي را فراهم میکنند). قال الله تبارك تعالي: قوا انفسكم واهليكم نارا ترجمه: خود و خاندانتان را از (عذاب) آتش حفظ كنيد. (14)
10. ترويج فرهنگ ابتذال و بي حجابي وبي حيايي
11. ترويج هوس خواهي وتنوع طلبي
12. تهاجم فرهنگي نرم و بي سر صدا به هر فرهنگي كه بخواهند.
13. الگوگيري غلط:
قال رسول الله (ص) : لا يتبه الزي بالزي حتي يشبه الخلق با لخلق، ومن شبه به قوم فهو منهم ترجمه: شکلها به يكديگر همانند نمیگردد، جز آنكه خلق خوها به هم نزديك گردد، وهركس خود را شبيه گروهي سازد، از آنان به شمار میرود (15)
14. ايجاد فراموشي هدف:
علي (ع) : من كانت الدنيا اكبر همه طال شقاؤه و غمه ترجمه: آن شخص كه دنيا بزرگترین هدف وي باشد، همواره گرفتار بد بختي و اندوه خواهد شد. (16)
15. فراموشي معاد:
با توجه دادن به دنياي محض و لذتهاي زود گذر و فاني كردن مردم در اينكه اينست وجز اين نيست مانع از توجه مردم به آخرت میشوند.
إِنَّ الَّذِينَ يَضِلُّونَ عَن سَبِيلِ اللَّهِ لَهُمْ عَذَابٌ شَدِيد به ما نَسُواْ يَوْمَ الحْسَابِ
كسانى كه از راه خدا گمراه شوند، عذاب شديدى به خاطر فراموش كردن روز حساب دارند! (17)
16. تباهي خرد و انديشه:
قال علي (ع) : قد خرقت الشهوات عقله ترجمه: شهوتها خرد اورا تباه كرده است. (18)
17. طغيان و سركشي:
قال الله تبارك وتعالي: كلا ان الانسان ليطغي ان رآه استغني: باز چراانسان از كفر وطغيان باز نمیایستد. با تماشاي برنامه هاي مستهجن و محرك جنسي شهوت طغيان میکند ودست به كفر وعصيان وجرم میزند(19).
18. ايجاد پشيماني:
قال صادق (ع) ان الحسرة و الندامه والويل كله لمن لم ينتفع به ما ابصر ومن لم يدر الامرالذي هو عليه مقيم، انفع هو له ام ضر؟ ترجمه: حسرت و پشيماني و نگونساري براي كسي است كه از آنچه بر آن بينايي دارد، بهره نگيرد ونداند كاري كه میکند براي او سود دارد يا زيان. (20)پس از صرف بيهوده عمر در تماشاي فيلمهاي لغو وتأثير پذيري و خلق وخوي حيواني پيدا كردن در پايان چيزي جز حسرت واندوه بر جاي نمیماند.19. تزلزل اعتقادي: در شبكههاي مختلف حتي با نام دين به راحتي ايجاد شبهات مختلف كرده و با مغلطه و سفسطه افكني بدون اينكه مناظره اي يا جوابدهندهاي باشد، به مباني وريشه هاي يك دين حمله میکنند و عده اي از مردم كه متأسفانه داراي معلومات كافي در آن بحث نيستند فريب شيادهايي را میخورند كه با شيطلان قرينند.
20. وارونه سازي و پايمالي فضیلتها
در تحت لواي بيان تفسير يا بيان دستورات الهی آنچنان ارزشها و فضيلتهاي ديني را وارونه جلوه میدهند كه هر بينندهاي فكر میکند فقط اوست كه راست میگوید.
21. فراموش كردن ياد خداوند: قال الله تبارك وتعالي: ترجمه: وَ مَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِى فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكاً وَ نحَشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَمَةِ أَعْمَى:و هر كس از ياد من روىگردان شود، زندگى (سخت و) تنگى خواهد داشت و روز قيامت، او را نابينا محشور مى كنيم! (21) تمسخر و استهزاء آيات الهي:قال الله تبارك وتعالي: ولئن سأ لتهم ليقولن انما كنا نخوض ونلعب قل اباالله و اياته و رسوله كنتم تستهزؤن ترجمه: واگر از آنها بپرسند چرا سخريه و استهزاء مكنيد پاسخ دهند كه ما به مزاح ومطايبه سخن رانديم اي رسول بگو به آنها آيا با خدا وآيات خدا ورسول خدا تمسخر میکنید. (22)
22. پخش شايعات:خداوند متعال میفرمایید: وَ إِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِّنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُواْ بِه وَ لَوْ رَدُّوهُ إِلىَ الرَّسُولِ وَ إِلىَ أُوْلىِ الْأَمْرِ مِنهُْمْ لَعَلِمَهُ الَّذِينَ يَسْتَنبِطُونَهُ مِنهْم وَ لَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لاَتَّبَعْتُمُ الشَّيْطَنَ إِلَّا قَلِيلًا:و چون از ناحيه كفار خبرى از امن و يا خوف به اين سست ایمانها برسد آن را منتشر سازند، در حالى كه اگر قبل از انتشار، آن را به اطلاع رسول و كارداران خويش رسانده، درستى و نادرستى آن را از آنان بخواهند، ايشان كه قدرت استنباط دارند، حقيقت مطلب را فهميده، به ايشان مىگويند و اگر فضل و رحمت خدا بر شما نبود جز مواردى انگشت شمار هر لحظه شيطان را پيروى مىكرديد. (23)
23. سخنان جذاب و نفاق انگيز در لواي دين:* وَ إِذَا رَأَيْتَهُمْ تُعْجِبُكَ أَجْسَامُهُم وَ إِن يَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلهِم كَأَنهَّمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَة يحَسَبُونَ كل صَيْحَةٍ عَلَيهْم هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُم قَاتَلَهُمُ اللَّه أَنىَ يُؤْفَكُونَ:اى رسول تو چون (از برون) كالبد جسمانى آن منافقان را مشاهده كنى (به آراستگى ظاهر) تو را به شگفت آرند و اگر سخن گويند (بس چرب زبانند) به سخنهايشان گوش فرا خواهى داد (ولى از درون) گويى كه چوبى خشك بر ديوارند (و هيچ ايمان و معرفت ندارند و چون در باطن نادرست و بد انديشند) هر صدايى بشنوند بر زبان خويش پندارند. اى رسول (بدانكه) دشمنان (دين و ايمان) به حقيقت اينان هستند از ايشان بر حذر باش، خدايشان بكشد چقدر (به مكر و دروغ) از حق باز مىگردند. (24)
24. فتنه انگيزي و سخنان اراجيف:لَوْ خَرَجُواْ فِيكمُ مَّا زَادُوكُمْ إِلَّا خَبَالًا وَ لَأَوْضَعُواْ خِلَالَكُمْ يَبْغُونَكُمُ الْفِتْنَةَ وَ فِيكم سَمَّاعُونَ لهَُم وَ اللَّهُ عَلِيم بِالظَّلِمِينَ:اگر با شما بيرون شده بودند در كارتان جز فساد نمى افزودند و ميان شما اراجيف انتشار داده فتنه جويى مى كردند و (چون) در ميان شما زود باوران (نيز) بودند (در نتيجه تحت تاثير اراجيف آنان قرار مىگرفتند) و خدا ستمكاران را خوب مىشناسد. (25)
25. ايجاد شك ودو دلي:إِنَّمَا يَسْتَئذِنُكَ الَّذِينَ لَا يُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَ الْيَوْمِ الاَخِرِ وَ ارْتَابَتْ قُلُوبُهُمْ فَهُمْ فىِ رَيْبِهِمْ يَترَدَّدُونَ:تنها كسانى كه به خدا و روز جزا ايمان ندارند و دلهايشان به شك افتاده و در شك خويش سرگردانند از تو اجازه مى خواهند. (26)
26. تضعيف ایمانها و دعوت به كفر:وَدَّ كَثِيرٌ مِّنْ أَهْلِ الْكِتَابِ لَوْ يَرُدُّونَكُم مِّن بَعْدِ إِيمَانِكُمْ كُفَّارًا حَسَدًا مِّنْ عِندِ أَنفُسِهِم مِّن بَعْدِ مَا تَبَين لَهُمُ الْحَق فَاعْفُواْ وَ اصْفَحُواْ حَتىَ يَأْتی اللَّهُ بِأَمْرِه إِنَّ اللَّهَ عَلىَ كُل شىَْءٍ قَدِيرٌ:بسيارى از اهل كتاب دوست میدارند و آرزو مىكنند اى كاش میتوانستند شما را بعد از آنكه ايمان آورديد بكفر برگردانند و اين آرزو را از در حسد در دل مىپرورند بعد از آنكه حق براى خود آنان نيز روشن گشته، پس فعلا آنان را عفو كنيد و ناديده بگيريد تا خدا امر خود را بفرستد كه او بر هر چيز قادر است. (27)
27. ايجاد دهكده جهاني جهت اينكه همه را مطيع هوي و هوس خود كنند:وَ لَن تَرْضىَ عَنكَ الْيهَودُ وَ لَا النَّصَارَى حَتىَ تَتَّبِعَ مِلَّتهَم قُلْ إِنَّ هُدَى اللَّهِ هُوَ الهُْدَی وَ لَئن اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُم بَعْدَ الَّذِى جَاءَكَ مِنَ الْعِلْم مَا لَكَ مِنَ اللَّهِ مِن وَلی وَ لَا نَصِيرٍيهود و نصارى هرگز از تو راضى نمىشوند مگر وقتى كه از كيش آنان پيروى كنى بگو تنها هدايت، هدايت خدا است و اگر هوى و هوسهاى آنان را پيروى كنى بعد از آن علمى كه روزيت شد، آن وقت از ناحيه خدا نه سرپرستى خواهى داشت و نه ياورى. (28)
28. در حال كيد وفريب:إِن تمَسَسْكُمْ حَسَنَةٌ تَسُؤْهُمْ وَ إِن تُصِبْكُمْ سَيِّئَةٌ يَفْرَحُواْ بِهَا وَ إِن تَصْبرِواْ وَ تَتَّقُواْ لَا يَضُرُّكُمْ كَيْدُهُمْ شَيْا إِنَّ اللَّهَ به ما يَعْمَلُونَ محُيط. اگر خيرى به شما برسد آنها ناراحت مى شوند و اگر مصيبتى برسد خوشحال مى گردند و شما اگر صبر كنيد و از خدا بترسيد، كيد آنها هيچ ضررى به شما نمى زند كه خدا به آنچه مى كنيد، احاطه دارد. (29)
نتيجه گيري:
هر چند ماهواره شبكه هاي علمي ومورد استفاده دارد اما نبايد غافل بود كه اكثر شبكه هاي ماهواره اي اهدافي جز تسخير وتخريب وتباهي انسانها وبه انحطاط و انحراف كشاندن آنها وفرهنگ ها و آداب ورسوم ها و تبديل به دهكده جهاني عاري از معنويت ندارد.
چهار راهكار مهم مبارزه با مفاسد ماهواره:
1-آشنايي خانوادها با احكام شرعي در باره ماهواره (احكام نگاه)
2-آگاهي دادن مردم به آسيبهاي ماهواره و اهداف آن
3- جا يگزين كردن برنامه هاي متنوع
4-دعوت به تقوي ومعنويات
پي نوشت ها :
1- تحف العقول ص 17
2-وسائل الشيعه ج 12 ص 234
3-خصال ص 277
4-بقره آيه 169
5-كافي 5 ص 554
6-کافی 5 ص 559
7- وسائل الشيعه ج 20 ص 106
8-كافي ج 2 ص 320
9-بحار الانوار ج 75 ص 83
10-وسائل الشيعه ج ج 20 ص 106
11-كافي ج 7 ص 182
12-علل شرايع ج 2 ص 348
13-نور آيه 19
14-تحريم آیه 6
15-ره توشه ص 303
16-ميزان الحكمه ج 2 ص 909
17- ص آيه 26
18- نهج البلاغه خ 109 ص 160
19-علق آیه 6
20- بحار الانوار ج 2 ص 30
21-طه آيه 124
22-توبه آيه 65
23- نساء آيه 83
24-منافقون آيه 4
25- توبه آيه 47
26-توبه آیه 45
27-بقره 109
28-بقره 120
29- آل عمران آيه 120
منابع:
1 . قرآن
2. الکلینی، ابو جعفر محمد، الکافی، دار الکتب الاسلامیه، چاپ تهران، بی تا، 1375
3. ابو جعفر محمد بن علي بن الحسين بن بابويه القمي، الخصال، بيروت، موسسه الاعلمي، الطبعه الاولي،1410 ق
4. الحسن شعبه الحراني، تحف العقول عن آل الرسول، تهران، اسلاميه،1402 ق
5. بابويه القمي ابو جعفر، علل الشرايع، بيروت، دار احياء التراث، الطبعه الاولي،1408 ق صبحي الصالح، نهج البلاغه، قم، دار الهجره، بي تا.
6. عاملی، حر، وسایل الشیعه الی تحصیل مسایل الشریعه، چاپ تهران، مکتبه الاسلامیه، بی تا.
7. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، انتشارات موسسه وفا، بیروت، سال انتشار 1404 ق
8. محمدی ری شهری، محمد، ميزان الحكمه، مؤسسه دار الحديث الثقافيه، الطبعه الثانيه،1377 ش.
9. محسني علي اكبر، ره توشه، قم، انتشارات رشيد، چاپ اول، 1388
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط ادهمي فيروز ابادي در 1393/10/25 ساعت 03:35:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |